![Den pressede økonomiske situasjonen for Unibuss blir tema når samferdselsbyråd Marit Vea (V) må møte opposisjonen i Oslo onsdag.](https://smooth-storage.aptoma.no/users/kommunalrapport/images/102246717.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bflag%5D=%3E&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&accessToken=ab7e43ef3de0ae4649a9f996f25398fbd1383d99b217070ededd66913ae6114f)
Den pressede økonomiske situasjonen for Unibuss blir tema når samferdselsbyråd Marit Vea (V) må møte opposisjonen i Oslo onsdag.
Foto: Terje LienKrisemøte om Unibuss i Oslo bystyre
En konkurs i Unibuss kan føre til full kollaps av busstilbudet i Oslo. Onsdag må samferdselsbyråd Marit Vea (V) svare under et krisemøte i Oslo bystyre.
Unibuss, som er heleid av Oslo kommune, står i fare for å gå konkurs etter store underskudd, ubetalte regninger på 100 millioner og bøter fra samarbeidspartner Ruter etter en trøblete vinter. Oslo kommune er, med 60 prosents eierandel, også største eier i Ruter som nå er i forhandlinger med Unibuss.
Onsdag klokka 13 må samferdselsbyråd Marit Vea (V) møte i samferdselsutvalget i Oslo. Opposisjonen vil ha svar om hvordan byråden vil unngå en kollaps i kollektivsystemet i hovedstaden, skriver NRK.
Unibuss er et fire selskaper som betjener bussrutene på kontrakt for Ruter. Selskapet kjører i dag 372 busser i rute på denne kontrakten, noe som utgjør mellom 60 og 70 prosent av busstilbudet i Oslo, og alt i Bærum. En konkurs vil ramme all denne trafikken umiddelbart.
I et internt notat, som Teknisk Ukeblad gjenga tirsdag, omtaler Ruter at Unibuss er i «store økonomiske problemer». Videre mener man at alternativene for Unibuss enten er en tvungen rekonstruksjon eller en konkurs. (©NTB)