Nyheter
Transport på skinner etter 45 år
Nesten 45 år etter at trikken ble lagt ned i Bergen åpnet etterfølgeren bybanen tirsdag.
I motsetning til trikken, som ruslet rundt i Bergens gater i nærmere 70 år, har bybanen sin egen trasé. Den nye banen går fra Bergen sentrum til Nesttun, 9,8 km lenger sør.
Byggingen av banen har tatt to og et halvt år. Hus er revet, gater stengt og butikker langs ruten har fått problemer under byggingen. Men tirsdag samlet flere tusen mennesker seg i Bergen sentrum og jublet for bybanen da dronning Sonja som første passasjer steg ut for å foreta den offisielle åpningen.
Første passasjer
Dronningen gikk på banen som første offisielle passasjer på Nesttun kl. 12 og kom til byen etter et kort stopp underveis noen minutter etter kl. 12.30. Etter offisielle taler åpnet dronningen banen ved å klippe over snoren.
Bergen kommune hadde lagt opp til et omfattende underholdningsprogram på Festplassen både før dronningen og de offisielle gjestene kom, og etter at det formelle var unnagjort og de innbudte hadde gått videre til Grieghallen for bespisning.
Dronningen ble ønsket velkommen til åpningen av ordføreren i Bergen, Gunnar Bakke (Frp) som sa at bybanen er den første av sitt slag i Norge. Samtidig minnet han om at transport på skinner har tradisjoner i Bergen. Byen hadde flere trikkelinjer i sentrum fra 1897 til den siste linjen ble nedlagt i 1965.
Forlenges
– Det er en stolt dag for Bergen, erklærte byrådsleder Monica Mæland (H). Hun slo fast at det er dyrt å bygge bybane. 2,2 milliarder har den 9,8 km lange banen kostet. Men samtidig gledet hun seg over at både tidsplan og budsjett har holdt.
Både Mæland og ordfører Bakke ga uttrykk for at de håper staten vil bidra til at bybanen kan forlenges i flere retninger. Det er allerede vedtatt at den skal gå videre fra Nesttun til kjøpesenteret Lagunen. Arbeidet med denne strekningen begynner umiddelbart, og den skal stå ferdig i 2013.
Fra Lagunen er det seks – sju kilometer til Bergen lufthavn Flesland, og bypolitikerne håper banen skal kunne forlenges dit i årene etter 2013.
Strid
Bybanen er blitt til etter mange års diskusjon og mye motstand. Mange har protestert, og noen ville ha folkeavstemning. I de siste meningsmålingene er imidlertid et klart flertall positive til bybanen.
Ordfører Bakke kom også inn på striden i sin åpningstale, og sa at det har vært en «klassisk bergensk debatt». Både trasévalget, finansieringen og kostnadene har blitt diskutert livlig både før og under byggingen av banen.
– Mange venter på å få bybane til sin bydel. Jeg tror at hvis den kommer til flere bydeler, vil bergenserne slutte opp om den, sa ordføreren.
Tre statsråder, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), miljøvernminister Erik Solheim (SV) og helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap), var til stede ved åpningen. Strøm-Erichsen spilte en sentral rolle for å få bybanen på skinnene i sin tid som ordfører og byrådsleder i Bergen.
De tre statsrådene hadde ikke med seg løfter om nye statlige kroner til videre utbygging av bybanen i denne omgang.
(©NTB)