Nyheter

Ruter vil ha T-bane til Fornebu

Går det som Ruter vil, får Fornebu en egen T-bane, som knyttes til det eksisterende T-banenettet.

Publisert Sist oppdatert

Dermed vil du i fremtiden kunne ta banen direkte fra Majorstuen og lande på det nedlagte flyplassområdet. På det meste vil det bli åtte avganger i timen.

Dette fremgår av Ruters strategiplan 2012 – 2060, som ble presentert torsdag. I planen opererer Ruter for øvrig konsekvent med metro for T-bane, som vurderes som den beste kollektivløsningen til Fornebu.

Planen anbefaler blant annet at Fornebu får tre stasjoner og en trasé som forlenges til Fornebu senter. I den andre enden knyttes metroen til eksisterende T-baner på Majorstuen stasjon via Skøyen, alternativt til Kolsåsbanen ved Ullernåsen stasjon.

Kollektivtrafikken må tredobles

Ifølge Ruters rapport haster det må å få realisert planene. Stor-Oslo er en av de hurtigst voksende hovedstadsregioner i Europa, og ifølge Ruter trenger regionen en tredobling av kollektivtrafikken de neste 50 år.

Bare på Fornebu er det beregnet at det vil jobbe nærmere 25.000 mennesker, mens 17.000 vil ha sitt bosted der. Til dette kommer Telenor Arena med plass til 23.000 tilskuere og et mulig høyskolesenter med plass til 10.000 personer. Et steinkast unna ligger Lysaker med 17.000 arbeidsplasser. Legger vi alt dette sammen, tilsier dette en «kapasitetssterk banebetjening av Fornebu», som det heter i rapporten.

OPS

For å få en bane på plass så snart som mulig, anbefaler Ruter at det utredes en konkret OPS-modell for finansiering og gjennomføring. OPS (Offentlig-Privat samarbeid) innebærer at det offentlige definerer behov og kvalitet, mens private har ansvar for å levere varene.

Når Ruter nå lander på en metroløsning, er det samtidig det dyreste alternativet. Med en prislapp på 4,5 milliarder kroner blir metroen tilnærmet dobbelt så dyr som automatbane og superbuss, mens et alternativ med bybane vil komme på 2,7 milliarder kroner. Konklusjonen er likevel at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, ikke minst med tanke på en ny, fremtidig tunnel gjennom Oslo sentrum, en tunnel som også vil knytte Bislett og Grünerløkka til T-banenettet.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS