Nyheter
Rød-grønne ordførere kan stoppe skuterlov
Utmarkskommunene lover å gjøre alt de kan for å stoppe forslaget om forbud mot all fritidskjøring med snøskuter.
Direktoratet for naturforvaltning (DN) la mandag fram sitt endelige forslag til nye regler for motorferdsel i utmark. Direktoratet foreslår blant annet et forbud mot fritidskjøring, eller «fornøyelseskjøring», som DN kaller det. Unntaket er at kommunene kan anlegge egne baner på maks 50 dekar.
I tillegg til det generelle forbudet mot fritidskjøring, blir det også i all hovedsak forbudt å frakte folk med snøskuter. Folk skal heller ikke kunne bruke egen skuter, men må bestille skutertaxi for frakt av varer.
Kjemper mot
Solfrid Borge (Sp), ordfører i Ullensvang og medlem av ordførerutvalget for Hardangervidda nasjonalpark, er skuffet over forslaget fra DN. Hun mener det tar altfor lite hensyn til grunneiernes transportbehov.
- Vi må ta dette ned til den virkelige verden, og det sentrale regelverket må tilpasses lokale forhold. Dette er en kollektiv avstraffelse, fordi noen har kjørt ekstremt mye. En liten gruppe grunneiere blir straffet.
Borge lover å kjempe for sitt syn.
- Heldigvis har jeg rett parti i forhold til regjeringen. Vi skal ta tak i politikere i regjeringen og stortingskomiteen, og vi vet jo at det er regjeringen som avgjør denne saken.
DN foreslår at alle kommuner skal utarbeide en egen motorferdselsplan i løpet av tre år. Her skal løypenettet for de lovlige skuterturene legges inn. Ullensvang-ordføreren er mer positiv til dette forslaget.
- En plan kan fungere i mange tilfeller, men det må også utøves skjønn. Det er stor forskjell på et tettbygd hytteområde og områder der hyttene ligger spredt.
- Mangfoldig
Steinar Kyrvestad, leder for Utmarkskommunenes Sammenslutning og tidligere ordfører i Valle, er også positiv til en plan for motorferdsel. Men han foretrekker at den kommer inn under det øvrige lovverket for arealplanlegging. Da vil lokalpolitikerne ta hensyn til områder med sårbar natur, eller der man ønsker stillhet, og legge løyper andre steder.
- Arealet i Norge er mangfoldig, så det må være mulighet for lokale regler. Vi snakker om et område som fra Oslo til Roma, sier Kyrvestad.
Vil ha fritidsløyper
Arne Vinje (SV), ordfører i Vinje, er også kritisk til forslaget fra DN. Vinje kommune har vært med i forsøket med egne løyper for fritidskjøring, noe han mener har vært en suksess. Et så strengt forbud som direktoratet nå vil ha, vil bare føre til at kommunen igjen mister kontroll med kjøringen, mener han.
- Hele lokalsamfunnet opplever at faste løyper i områder som tåler slik kjøring godt, har ført til en klar bedring. Reglene for forsøket har hatt legitimitet. Et sentralt forbud vil mangle legitimitet i mange kommuner. Det vil nok føre til at vi går tilbake til de ukontrollerte og svært lite ønskelige tilstandene vi hadde før forsøket.
Vinje er også kritisk til forslaget om taxikjøring og vil ta hele spørsmålet om det nye lovverket direkte opp med den politiske ledelsen i Miljøverndepartementet.
Aps nestleder Helga Pedersen har tidligere uttalt seg svært negativt til DNs planer om å forby fritidskjøring. Hun leder partiets programkomité og sa tidligere i vinter at å kjøre snøskuter i distriktene, er en del av bolystbegrepet.
Forslaget fra DN er nå oversendt Miljøverndepartementet. Regjeringen skal etter planen fremme et lovforslag overfor Stortinget i løpet av året.