Nyheter

Gir blaffen i miljøkrav

Fire av fem kommuner stiller ikke konkrete miljøkrav når de kjøper eller leier inn biler til sine ansatte.

Kommunal Rapport har snakket med de fleste kommunene som har utlyst anbud på biler det siste året. Utenom Asker og et felles innkjøp i Agder, er det ingen som stiller konkrete miljøkrav når de kjøper eller inngår lange leiekontrakter på biler og små varebiler.

- Ikke diskutert

- Vi hadde ikke tenkt tanken. Miljøkrav ved bilavtaler har ikke vært noe diskusjon, i hvert fall ikke i administrasjonen, sier Frode Haugskott i Klæbu kommune.

- Vi har pratet litt om å ta med miljø i neste runde, forteller Hege Enoksen i Løten kommune.

De andre kommunene svarer i stor grad akkurat det samme: Dette har vi ikke tenkt på. Kanskje neste gang.

Rådmann Bernt Øverbye i Hadsel kommune inngikk før jul leasingavtaler for flere biler i hjemmetjenesten. Han stilte ikke miljøkrav for å inngå avtalene.

- Nei. Det er jeg verken stolt eller spesielt beskjemmet av. Men jeg har notert meg spørsmålet bak øret, til en senere anledning. Det er mulig å verdisette miljøperspektivet. Hvordan vi skal gjøre det, vet jeg ikke.

Karmøy inngår nå en rammeavtale på vegne av en rekke kommuner i Rogaland og Sunnhordland. Kontorleder Olav Eikesaas har riktignok verdsatt miljø i utlysningen - men støy, bensinforbruk og utslipp av klimagasser skal til sammen bare telle 5 prosent i vurderingen. Det er ikke satt noen maksimumskrav til utslipp, slik at en miljøversting som er billig i innkjøp sannsynligvis må foretrekkes framfor en dyrere, miljøsnillere bil.

- Det er ikke så lett, det som går på miljø. Det er ikke så mye informasjon å finne på nett eller andre plasser. Men vi har blitt mer bevisste, sier Eikesaas.

Vik kommune har også et anbud ute. Der er laveste pris det eneste kriteriet som blir brukt, ifølge konkurransegrunnlaget. Kommunen prioriterer dieselbiler, men utover det er det økonomi som teller. Miljøhensyn følger først og fremst ved at kommunen vil ha tak i biler som er billige i drift - og dermed bruker lite bensin, mener nærings- og utviklingssjef Eivind Helleland.

Stiller krav i Agder

Innkjøpssjef i Arendal kommune, Tønnes Christian Larssen, er sammen med Asker unntaket. Flere kommuner i Aust- og Vest-Agder skal nå hente inn om lag 200 biler. I anbudet stiller kommunene krav om at det skal være partikkelfilter på dieselbilene, og at de skal kunne gå på E85, en drivstofftype som er langt mer miljøvennlig enn vanlig diesel, men som er lite utbredt i Norge.

Ifølge Larssen er det først nå kommunene etterspør grønnere biler.

- Vi har spisset kravene i denne runden. Vi har fått litt hjelp av Grip, og dette er et resultat av blant annet politiske signaler og klimadebatten. Vi kunne ikke fortsette å la være å stille miljøkrav, sier Larssen.

Det har ikke alltid vært lett å handle grønt heller. Arendal har tidligere etterspurt elbiler i sine anbud, uten å få ett tilbud fra el-bilprodusentene.

Transport står for drøyt 15 prosent av norske utslipp av klimagasser, i tillegg til at bilkjøringen forårsaker lokal luftforurensning.

Skrevet av: Ole P. Pedersen

Powered by Labrador CMS