Nyheter

Metoden bak Kommunebarometeret

I dagens papirutgave presenterer Kommunal Rapport Kommunebarometeret 2013. Her finner du mer om metoden som er brukt.

Publisert Sist oppdatert

Hva er Kommunebarometeret? Kommunebarometeret er en sammenlikning av landets kommuner, basert på til sammen 116 nøkkeltall. Hensikten er å gi beslutningstakere – særlig folkevalgte i kommunestyret – en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver. Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrås Kostra-database, foreløpige tall for 2012, Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Grunnskolenes informasjonssystem, Folkehelseinstituttets kommunedatabase og Kommuneproposisjonen 2013.

I all hovedsak er det 2012-tall som er bruk, men i noen tilfeller publiseres ikke data for 2012 før til høsten. I de tilfellene har vi brukt 2011-tall.

Hvis bare noen få kommuner mangler data, har vi antatt at de er gjennomsnittlige.

Hvorfor gjør vi dette?

Det er veldig vanskelig for en lokalpolitiker å sette seg ned med ssb.no og selv danne seg et bilde av hvordan kommunen faktisk driver. Barometeret gir mulighet for å stille spørsmål, og ikke minst la de mindre gode lære av de beste.

Har dette noen verdi, når det er så forenklet?

Ja. I stedet for å drukne politikerne i detaljer, prøver vi å vise det store bildet. Kommunebarometeret erstatter ikke grundige og kostbare utredninger om en enkelt sektor – men det bidrar til at kommunen kan se hvilken sektor som det kan være verdt å se nærmere på. Det er naturlig at en kommune har noen gode og noen dårlige resultater. Likevel ser vi at en del kommuner skiller seg klart ut. Vi ser også at flere kommuner klarer å kombinere stram pengebruk med omfattende tilbud til brukerne.

I små kommuner kan selvsagt spesielle forhold gi spesielle utslag. Det er viktig å se etter årsaken til at kommunen kommer godt eller dårlig ut. En dårlig karakter kan ha en god forklaring.

Hvilke kriterier er med?

Til sammen har vi 116 kriterier. De blir listet nedenfor. Nederst i denne artikkelen kan du kommentere: Er det kriterier som burde vært med, og er det noen vi bør erstatte med andre og bedre kriterier? Målet vårt er å gjøre Kommunebarometeret så lettfattelig og godt som mulig – og vi tar imot all konstruktiv kritikk med takk!

Hvordan klarer Kommunal Rapport å rangere kommunene?

Alle kommuner er rangert for hvert enkelt nøkkeltall, basert på kommunens egen rapportering. Åpenbare feil eller mistenkelige verdier er fjernet. De 5 prosent beste har fått karakteren 6. De 5 prosent dårligste får karakteren 1. Kommunene mellom ytterpunktene får karakter ut fra om nøkkeltallet er nært de beste eller de dårligste.

Det er altså i all hovedsak like mange 6-ere som 1-ere av karakterer, mens alle andre karakterer varierer ut fra om Kommune-Norge ligger nær de beste (mange 5-ere og 4-ere) eller de dårligste (mange 3-ere og 2-ere). Karakteren 3,5 betyr at du er midt mellom de beste og de dårligste.

Hvordan skalaen er satt opp er definitivt gjenstand for skjønn. Uansett blir dette en rangering fra «bra» til «dårlig» innen hvert nøkkeltall. Sammenlikning med andre, med egen kommune over tid og rangering på hvert enkelt nøkkeltall kan kommunene få tilgang til ved å bestille egne rapporter. Forklaringen her er gitt slik at andre skal kunne gjenta våre regneøvelser, og se at de stemmer.

Nøkkeltallene har ulik vekt

Du kan ikke legge sammen karakterene for å se hvem som kommer best ut samlet. Nøkkeltallene har ulik vekt. For å gjenta vårt regnestykke må karakteren multipliseres med sektorens vekt og med nøkkeltallets vekt innen sektoren. Produktet av dette regnestykket kan legges sammen til en total for de 108 nøkkeltallene.

Poenget er like fullt å rette oppmerksomheten mot en gruppe kommuner som gjør det bra, ikke drive med millimeterregning på om den kommunen er marginalt bedre enn naboen. Det er derfor viktig å huske på at om man er nummer 1 eller 40 ikke spiller så stor rolle. Men det er stor forskjell på nummer 1 og nummer 400.

Hvorfor legger vi vekt på korrigert inntekt?

Et spørsmål som opptar mange er hvorfor vi justerer tabellen for korrigert inntekt (hva kommunen har av disponible inntekter når den har gitt et standard tjenestetilbud). Årsaken er at vi ikke bare vil vise hvilke kommuner som har best nøkkeltall, men hvor gode de er i forhold til rammebetingelsene – for å si noe om kommunen yter maksimalt.

Kraftkommunene lider særlig av at vi korrigerer for disponible inntekter. I sluttabellen for Kommunebarometeret blir korrigert inntekt vektet slik:

1 + ( ( ( KI / 100) – 1) / 5).

Vi har satt en øvre grense på korrigert inntekt = 200. Uten en slik grense er vår vurdering at de fire rikeste kommunene, Bykle, Modalen, Eidfjord og Sirdal blir så hardt nedjustert at de havner urealistisk langt ned på sluttabellen.

En kommune med en korrigert inntekt på 110 prosent (1,1) vil da få totalscoren justert slik:

Totalscore (vektede nøkkeltall lagt sammen) / 1,02 = endelig resultat

Hvor mye korrigert inntekt skal telle, er en ren skjønnsmessig vurdering. Det er klart at kommuner med høyere inntekter, skal ha bedre resultater enn andre kommuner. Godt anvendt må ekstra ressurser gi effekt. Men hvor mye vi kan forvente, er usikkert. Av de 20 rikeste i landet, er 14 blant de 100 beste før vi vekter. Etter vekting er det bare to som havner så høyt.

Av de 20 fattigste, er bare to blant de 100 beste før vi justerer for korrigert inntekt. Etter justering er det fire som kommer så høyt.

Forutsetningen i vårt regnestykke er at 10 kroner ekstra i inntekt gir effekt i form av 2 prosent bedre verdi på nøkkeltallet. Såpass må vi kunne forvente?

Justeringen vi gjør, løfter de fattigste kommunene knapt 100 plasser. De rikeste kommunene faller over 300 plasser.

Hva med usikkerhet og gale tall?

Tallene kommer fra kommunene selv. Vi forutsetter at de er i stand til å rapportere riktig. Noen sektorer er likevel beheftet med en del usikkerhet. I den foreløpige versjonen gjelder det særlig sektoren saksbehandling, nærmiljø og VAR. Svært mange kommuner mangler noen data i disse sektorene. 39 kommuner har heller ikke levert økonomitall.

For å få en plassering i det foreløpige barometeret må kommunen ha minst 70 leverte nøkkeltall.

Nøkkeltall i 2013-barometeret

Nr Kategori Tekst Kode Vekt Innen kategori
1GSKSnitt grunnskolepoeng siste fire år (15)GSK10,0300,15
2GSKSnitt grunnskolepoeng siste år (5)GSK20,0100,05
3GSKSnitt nasjonale prøver 5. trinn siste fire år (15)GSK30,0200,1
4GSKSnitt nasjonale prøver 8. trinn siste fire år (15)GSK40,0200,1
5GSKSnitt nasjonale prøver 9. trinn siste TRE år (10)GSK50,0200,1
6GSKAndel elever som ikke har fullført og bestått videregående innen fem år, snitt siste fire år (10)GSK60,0400,2
7GSKAntall elever per PC (5)GSK70,0100,05
8GSKTrivsel, 7. trinn, snitt siste fem år (2,5)GSK80,0050,025
9GSKTrivsel, 10. trinn, siste fem år (2,5)GSK90,0050,025
10GSKAndel av lærere uten godkjent utdanning, 1.–7. trinn (5)GSK100,0100,05
11GSKAndel av lærere uten godkjent utdanning, 8.–10. trinn (5)GSK110,0100,05
12GSKAndel ansatte i SFO uten relevant utdanning (5)GSK120,0100,05
13GSKÅpningstid i SFO (5)GSK130,0100,05
14POAndel årsverk m fagutdanning (20)PO10,0400,2
15POKorttidsplasser som andel av befolkningen over 80 årPO20,0200,1
16POSykehjemsplasser i % av befolkningen over 80 år (10)PO30,0200,1
17POAndel over 80 år som får hjemmetjenesterPO40,0100,05
18POAndel over 80 år, hjemmeboende med stort omsorgsbehovPO50,0100,05
19POSnitt tildelte timer i hjemmet, hjemmesykepleie (10)PO60,0200,1
20POSnitt tildelte timer i hjemmet, praktisk bistand (5)PO70,0100,05
21POTid m lege og fysioterapi per uke per beboer i sykehjem (20)PO80,0300,15
22POLiggedøgn per utskrivningsklar pasient (5)PO90,0100,05
23POAndel plasser i enerom m/eget bad/wc (10)PO100,0200,1
24POÅrsverk pr. mottaker (5)PO110,0100,05
25BVAndel undersøkelser m behandlingstid over 3 mnd (20)BV10,0200,2
26BVAndel undersøkelser m behandlingstid over 3 mnd, snitt siste fire år (20)BV20,0200,2
27BVAndel barn med utarbeidet plan (10)BV30,0100,1
28BVAndel barn med utarbeidet plan, snitt siste fire år (10)BV40,0100,1
29BVUtgifter til forebygging, helsestasjon og skolehelsetjeneste (10)BV50,0100,1
30BVStillinger med fagutdanning, per barn 0–17 år (20)BV60,0200,2
31BVInnført internkontroll (10)BV70,0100,1
32BHAndel styrere og ledere uten pedagogisk utdanning (20)BH10,0250,25
33BHAndel assistenter med relevant utdanning (15)BH20,0100,1
34BHLeke- og oppholdsareal per barn (10)BH30,0100,1
35BHAntall barn per årsverk (15)BH40,0150,15
36BHOppholdstimer per årsverk i kommunale barnehager (15)BH50,0150,15
37BHAndel ansatte som er menn (5)BH60,0050,05
38BHAndel av minoritetsspråklige barn som går i barnehage (15)BH70,0150,15
39BHAndel med åpningstid 10 timer eller mer per dag (5)BH80,0050,05
40HEAndel legeårsverk per 10.000 innb. (15)HE10,0110,15
41HEAntall innleggelser per 1.000 innb. (20)HE20,0110,15
42HEHelsesøstreårsverk pr. 10.000 innb. 0–5 år (10)HE30,0080,1
43HEÅrsverk psykiatrisk sykepleier per 10.000 innb. (10)HE40,0080,1
44HEDiabetesmedisin, per 10.000 innb. (10)HE50,0080,1
45HEHjerte/karmedisin, per 10.000 innb. (10)HE60,0080,1
46HEMedisin psykiske lidelserHE70,0040,05
47HEReservekapasitet fastlege (10)HE80,0040,05
48HENetto utgifter til forebygging, kroner per innbygger (10)HE90,0150,2
49SOSSnitt stønadslengde 18–24 år (15)SOS10,0080,15
50SOSSnitt stønadslengde 25–66 år (10)SOS20,0050,1
51SOSAndel som går over 6 måneder på stønad (10)SOS30,0050,1
52SOSMottakere av kvalifiseringsstønad som andel av dem som går over 6 mnd på stønad (10)SOS40,0050,1
53SOSAndel mottakere med individuell plan (5)SOS50,0030,05
54SOSAndel mottakere som får gjeldsrådgivning (5)SOS60,0030,05
55SOSSosialmottaker per årsverk (10)SOS70,0050,1
56SOSTelefontid for brukere, timer per uke (5)SOS80,0030,05
57SOSAndel med sosialhjelp som hovedinntektskilde (10)SOS90,0050,1
58SOSAndel avslåtte søknader om kommunal bolig (10)SOS100,0050,1
59SOSMidlertidige botilbud som andel av kommunale boliger (10)SOS110,0050,1
60KULNetto driftsutgifter kultur, andel av totale netto driftsutgifter (20)KUL 10,0050,2
61KULNetto driftsutgifter til idrett per innbygger (10)KUL 20,0030,1
62KULNetto utgift aktivitetstilbud til barn og unge (10)KUL 30,0030,1
63KULNetto utgift til bibliotek, per innbygger (10)KUL 40,0030,1
64KULTilvekst alle medier i folkebibliotek per 1.000 innb (10)KUL 50,0030,1
65KULUtlån alle medier fra folkebibliotek per innbygger (10)KUL 60,0030,1
66KULBesøk i folkebibliotek per innbygger (5)KUL 70,0010,05
67KULAndel av elever i kommunens musikk- og kulturskole (10)KUL 80,0030,1
68KULAndel på venteliste til musikk- og kulturskole (10)KUL 90,0030,1
69KULBruk av fritidssentre per 10.000 barn (5)KUL 100,0010,05
70ØKKorrigert netto driftsresultat siste år (10)ØK10,0100,1
71ØKKorrigert netto driftsresultat siste fire år (20)ØK20,0200,2
72ØKDisposisjonsfond i prosent av brutto driftsinntekter (10)ØK30,0100,1
73ØKNetto lånegjeld i prosent av brutto driftsinntekter (15)ØK40,0150,15
74ØKEndring av netto lånegjeld i % av brutto inntekter, siste fire år (10)ØK50,0100,1
75ØKInvesteringer, andel av brutto driftsinntekter (10)ØK60,0100,1
76ØKLån som andel av finansiering av investeringer (5)ØK70,0050,05
77ØKInvesteringsnivå, siste fire år (10)ØK80,0050,05
78ØKNetto finans og avdrag i % av brutto driftsinntekter (5)ØK90,0050,05
79ØKOppsamlet premieavvik (5)ØK100,0050,05
80ØKLønn som andel av samlede brutto driftsinntekter (5)ØK110,0050,05
81ENHjemmetjeneste (10)ENH10,0050,1
82ENHjemmetjeneste, per time (10)ENH20,0050,1
83ENSykehjemsplass (20)ENH30,0100,2
84ENGrunnskoleundervisning (20)ENH40,0100,2
85ENBarnehage, per time (10)ENH50,0050,1
86ENSosialtjeneste, per mottaker (10)ENH60,0050,1
87ENKommunehelse per innb (10)ENH70,0050,1
88ENAdm. og styring per innb (10)ENH80,0050,1
89MILEnergikostnader per kvadratmeter bygg (20)MIL 10,0050,2
90MILSamlet byggareal, kvadratmeter per innbygger (10)MIL 20,0030,1
91MILAndel dispensasjonssøkn. innvilget for nybygg i strandsonen, minus erstatningsbygg (10)MIL 30,0030,1
92MILKommuneplan omfatter mål om å redusere klimagassutslipp (10)MIL 40,0030,1
93MILLeke- og rekreasjonsareal i tettsteder (20)MIL 50,0050,2
94MILSykkel-, gangveier/turstier mv. m/kom. driftsansvar (10)MIL 60,0030,1
95MILTurstier og løyper tilrettelagt for sommerbruk (10)MIL 70,0030,1
96MILSamlet lengde maskinpreparerte skiløyper (10)MIL 80,0030,1
97SAKSaksbehandlingstid, reguleringsplaner (10)SAK 10,0030,1
98SAKSaksbehandlingstid, oppmålingsforretning (10)SAK 20,0030,1
99SAKAndel byggesaker med overskredet frist (20)SAK 30,0050,2
100SAKBehandlingstid, ett-trinns søknader (20)SAK 40,0050,2
101SAKBehandlingstid, rammesøknader (20)SAK 50,0050,2
102SAKBehandlingstid, enkle tiltak (20)SAK 60,0050,2
103VARÅrsgebyr, vann, avløp, renovasjon og feiing (20)VAR 10,0050,2
104VARSnitt vannforbruk per tilknyttet innbygger (10)VAR 20,0030,1
105VARVannlekkasje per meter ledning per år (10)VAR 30,0030,1
106VARAndel fornyet vannledningsnett siste tre år (10)VAR 40,0030,1
107VARBeregnet snittalder for vannledningsnett (10)VAR 50,0030,1
108VARAndel fornyet ledningsnett siste tre år, avløp (10)VAR 60,0030,1
109VARBeregnet snittalder for spillvannsnett (10)VAR 70,0030,1
110VARHusholdningsavfall per innbygger (10)VAR 80,0030,1
111VARAndel husholdningsavfall utsortert (10)VAR 90,0030,1
112BRUKPO Institusjon (20)BRUK 10,0050,2
113BRUKPO Hjemmetjenesten (20)BRUK 20,0050,2
114BRUKBarnevern I – faktisk und. (20)BRUK 30,0050,2
115BRUKBarnevern II – system (10)BRUK 40,0050,2
116BRUKSosialtjenesten (20)BRUK 50,0050,2

Powered by Labrador CMS