En annen måte LCC sparer kommunen for penger, er å planlegge grundig hvordan bygningen skal fungere.
– Å tenke god logistikk i et bygg kan spare utgifter til personale, gi innsparinger på helsebelastninger og spare penger til drift og vedlikehold. Dette er penger som heller kan brukes på å gi kommunens innbyggere flere gode tjenester, sier Sellier.
Som da Ullerud helsesenter i Frogn kommune valgte å investere i moderne søppelsjakter. Før måtte hjelpepleierne bruke tid på å bære søppel ut av bygget og over en parkeringsplass, og kaste de tunge sekkene i en stor container. Nå sparer de tid og belastning på å slippe posene ned i sjaktene. Det er tid de heller kan bruke på beboerne.
LCC kan også gi innsparinger ved valg av riktige materialer; rimeligere renholdt, mindre vedlikehold, bedre inneklima for brukerne av bygget og lavere energi bruk.
Hvordan gjennomføre LCC?
– LCC er en bra metode for å hjelpe byggherrer til å synliggjøre de økonomiske konsekvensene når de velger alternativer. Men mange opplever LCC som komplisert å sette seg inn i, sier Sellier.
Den gode nyheten er at det finnes verktøy og etterhvert et voksende fagmiljø som kan hjelpe kommunen i å komme i gang. Difi har utarbeidet e-læringskurs for å gi en innføring i LCC, som vil være til stor nytte for kommunen:
Men for å kunne beregne fremtidige kostnader i et bygg, må man ha tallene på plass.
– Jeg anbefaler alle kommuner å etablere gode rutiner på å hente inn tall på driftskostnader fra sine ulike bygg. Alle tallene finnes, men det gjelder å systematisere dem slik at kommunen får oversikt over hva de faktiske kostnadene om drift, vedlikehold og renhold er,. Slik kan de sammenligne ulike bygg, og også sammenligne med eventuelt nye bygg som planlegges.
I Difis miljøkriterier er anbefalingen at det i konkurransen kreves at tilbyderne gjør LCC-beregninger i byggeprosjektet. Det kan være vurdering av alternativer for bestemte komponenter eller systemer som energiløsninger eller fasadematerialer. For å vite hva man skal be om LCC-analyse på, anbefaler Sellier å bruke noe midler på å hente inn ekspertise i denne fasen dersom kommunen mangler dette selv. Det er en god investering, uansett bør kommunen ha en viss kompetanse på LCC. Det er en veldig god investering for fremtiden.
Dersom tilbyderne også konkurrerer på kvalitet og miljø, kan dette gi kommunene mulighet til å påvirke til en mer miljøvennlig utvikling av byggebransjen. Ved å bruke LCC som beslutningsgrunnlag, får du tydelig frem forskjeller i driftskostnader for ulike alternativer over tid, og dermed ta den riktige beslutningen, som gir mer penger til tjenesteproduksjonen i kommunen.
– Det er ulike måte å beregne LCC. Hvis oppdragsgiver ønsker en spesiell metodikk da må det oppgis i konkurransegrunnlaget.
Regelverket for offentlige anskaffelser sier at offentlige oppdragsgivere skal ta hensyn til LCC. Offentlige bygg og anlegg skal ha redusert miljøbelastning og oppdragsgiver skal fremme klimavennlige løsninger, selv om disse kan være dyrere i investering. Oppdragsgiver må se totalbildet ved å legge vekt på kostnader i hele livssyklusen.
Les intervju med driftssjefen i Frogn kommune om hvordan de sparte penger og miljøet på å investere tid i LCC da de bygget Norges største aldershjem i massivtre.