Nyheter

Utsira er en av kommunene som er på Facebook.
Utsira er en av kommunene som er på Facebook.

- Kommuner uten Facebook-side er treige

Utøya-tragedien viser viktigheten av at alle kommuner prioriterer sosiale medier, mener fremtredende kommunikasjonsrådgiver.

Publisert Sist oppdatert

«Kommunikasjon er en del av det strategiske lederverktøyet alle kommuner bør ha»

En undersøkelse fra i sommer viser at kun 58 prosent av landets kommuner har tatt i bruk sosiale medier. Kommunikasjonssjef i Finnmark fylkeskommune, Trond Magne Henriksen, mener at kommunene først som sist må innse at muligheten for at en formidabel krise kan inntreffe, er til stede.

Hans konklusjon er at alle kommuner må bruke sosiale medier, og særlig i forbindelse med kriser.

Bakgrunnen for utspillet er et møte i kommunenes og fylkeskommunenes informasjonskollegium (KIK og FIK), der informasjonsberedskapen i kjølvannet av Utøya-tragedien ble vurdert.

For sent når krisa er der

– Kommuner uten Facebook-side er trege og gammeldagse. Alle kommuner må ha en strategi for sosiale medier, det er et kjempenyttig verktøy ved kriser. Kommuner som ikke har det, må skjerpe seg, sier Henriksen.

Han mener at kommunene må bruke sosiale medier i det daglige til å informere om stort og smått, slik at den har etablert en viktig informasjonskanal om eller når krisen skulle inntreffe.

– I slike situasjoner er det et stort behov for informasjon. Og det er ikke bare nødvendigvis innbyggerne som trenger informasjon. Kommunen kan også ha en rekke andre aktører og virksomheter man bør inkludere i sin informasjonsplan.

Vil ikke pålegge Facebook-tvang

Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS) vil ikke kommentere uttalelsen, og mener den må stå for Henriksens egen regning.

– 22. juli har vist at hvor viktig det er at kommunene har en god kriseberedskap med gode informasjonsplaner, og at disse blir øvet på. Tilbakemeldingene vi har fått, er at beredskapen har fungert veldig godt, sier kommunikasjonsdirektør Jørn Ivar Baade. Han mener at det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan kommunene kan nå sine innbyggere.

– Det som er viktig er at hver enkelte kommune går gjennom planene sine for å kartlegge hvilke kanaler de skal bruke for å nå innbyggerne sine. Mens byene har mange unge folk, bor det flere eldre i Distrikts-Norge.

– Bare nødt til det

Trond Magne Henriksen er helt enig i at kommunene må ha gode planer som bør øves på. Han fastholder like fullt at sosiale medier er noe alle kommuner må bruke, enten de er små eller store.

– De er bare nødt til det. Kommunikasjon er en del av det strategiske lederverktøyet alle kommuner bør ha. Om kommunen har 900 eller 90.000 innbyggere, må den uansett ha et godt og gjennomarbeidet kommunikasjonsapparat.

Kommunikasjonsrådgiveren påpeker at hendelsesnyheter nå formidles svært raskt via mobiltelefoner og Facebook.

– Derfor må også kommunene bruke sosiale medier i forbindelse med krisekommunikasjon, mener Henriksen.

24-timers Facebook-service

Tønsberg kommune var blant dem som merket trøkket i forbindelse med Utøya-tragedien. Tre personer fra kommunen omkom. Kommunen er verken på Facebook eller Twitter, men informerte innbyggerne via tradisjonelle kanaler.

– Grunnen til at vi ikke har tatt i bruk sosiale medier ennå, er at vi først vil vite hva vi skal bruke det til. Vi kommer sannsynligvis på både Facebook og Twitter, men ikke bare fordi det er nytt og hipt, sier informasjonssjef Jan Petter Bergan.

Tønsberg venter nå på retningslinjer fra KS, før kommunen vil ta endelig stilling til hvordan den skal kommunisere ved hjelp av sosiale medier.

Informasjonssjefen påpeker at straks en kommune tar skrittet ut på sosiale medier, bør den ha tenkt gjennom på forhånd hvordan kommunikasjonen skal følges opp.

– Jeg har hørt om kommuner som må sitte 24 timer i døgnet og svare på alle mulige henvendelser. Det kan ikke være hensiktsmessig, og det er i alle fall ikke noe vi har ressurser til. I første omgang vil vi nok prøve oss forsiktig, med en informasjonsvegg på Facebook.

Powered by Labrador CMS