I tillegg til økt kompetanse må kommunene avklare hvem som gjør hva når ny teknologi kommer, mener daglig leder Arvid Bakken i Trygghetssentralen. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.
I tillegg til økt kompetanse må kommunene avklare hvem som gjør hva når ny teknologi kommer, mener daglig leder Arvid Bakken i Trygghetssentralen. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Advarer mot kunnskapsløst helsepersonell

Kommunene vil ikke klare å utnytte veldferdsteknologi hvis ikke deres ansatte får økt kunnskap om teknologien, advarer lederen for Norges største trygghetsalarmselskap.

– Velferdsteknologi vil innebære store endringer for ansatte i pleie- og omsorgssektoren. Men i dag er det for dårlig kunnskap blant de ansatte om hvordan og hva de kan ta i bruk for å lette hverdagen for brukerne, sier daglig leder Arvid Bakken i Trygghetssentralen.

Bakken kom med advarselen på et seminaret “Fra enkel alarmknapp til helhetlig trygghetssystem” i regi av SINTEF i Oslo torsdag. På seminaret la både private og kommunale aktører fram synspunkt på hva som kreves innen velferdsteknologi framover.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.