Michael Erstad er rektor på Bardufoss videregående skole i Troms og Finnmark. Skolen med 442 elever bidrar mest av yrkesfagskolene i landet til at elevene fullfører og består.

Michael Erstad er rektor på Bardufoss videregående skole i Troms og Finnmark. Skolen med 442 elever bidrar mest av yrkesfagskolene i landet til at elevene fullfører og består. 

Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Se hvilke videregående skoler som løfter elevene mest og minst

Bardufoss videregående skole bidrar mest til at elvene fullfører og står i yrkesfag. Tertnes videregående skole ligger på bunn. Se fylkeslista her.

– Jeg er fryktelig stolt over alle ansatte. Det er veldig krevende å få til et slikt tall, sier rektor Michael Erstad på Bardufoss videregående skole.

Skolen hans bidrar mest blant yrkesfagskolene i landet til at elevene fullfører og står. Det viser årets skolebidragsindikator fra Utdanningsdirektoratet (Udir).

Nederst i artikkelen kan du se hvilke skoler som ligger på topp og bunn i hvert fylke for bestått på yrkesfag.

Et annet bilde enn nasjonale prøver

Bakgrunnen for skolebidragsindikatoren er at resultater fra for eksempel eksamener og nasjonale prøver ikke gir et fullstendig bilde av i hvilken grad skolene bidrar til elevenes læring. 

Skolebidragsindikatorene forsøker å vise hva skolens arbeid og innsats betyr for elevenes læringsresultater. For å kunne måle dette skiller Utdanningsdirektoratet ut den delen av læringsresultatet som skyldes forutsetningene som elevene har med seg.

Derfor kan en skole fra et fylke som ellers ligger på bunn i skolemålinger her slå skoler i både Bærum, Asker og Oslo. Bardufoss videregående skole har overoppfylt forventningene som Udir har til skolen. 

DETTE VISER INDIKATORENE

  • Udir publiserer normalt tre indikatorer som viser hvor mye en skole bidrar til:
  • Løfte elevene faglig – karakterpoeng
  • Få elevene til å fullføre og bestå – årsbestått
  • Holde på elevene slik at de ikke slutter – deltakelse

(Udir publiserer ikke indikator for karakterpoeng i år fordi eksamen ble avlyst i vår.)

– Trygghet er viktig

Rektoren på Bardufoss videregående skole mener at resultatet skyldes at skolen forsøker å gi elevene trygghet slik at de får lyst til å gå på skolen. Et ressursteam tar vare på elever med utfordringer. Miljøarbeidere og spesialpedagoger er ansatt for å følge opp elevene, de er kun ansatt for det. 

 – Men uansett hvordan man organiserer seg, så må det til syvende og sist ligge en kultur i bunn. De ansatte må ønske at elevene skal lykkes. Elevene skal få et tilbud der de får til å prestere på sitt beste, der de får mulighet til å mestre, sier han.

Yrkesfag på Tertnes videregående skule ble overført til Åsane videregående skole i august. Rektoren ved Tertnes har ikke svart på spørsmålet fra Kommunal Rapport om hva resultatet kan skyldes. 

Viken på topp – Oslo på bunn

Blant fylkene er det Viken som i størst grad bidrar til at elevene står. Viken ligger 2,0 prosentpoeng over landssnittet.

Oslo bidrar minst ut fra forventningene til at elevene fullfører og består. Resultatet er 4,1 prosentpoeng lavere enn det Udir forventer ut fra elevgrunnlaget. 

Indikatoren «bestått» på yrkesfag er viktig fordi det er elever fra dette programfaget som i størst grad faller fra i løpet av sin utdanning. 

87,5 prosent av elevene på studieforberedende utdanningsprogram fullfører innen fem år. På yrkesfaglige utdanningsprogram fullfører kun 67,5 prosent det samme i løpet av seks år.