Selvbetjening gir mer effektive tjenester, både for kommunen og for brukeren, ifølge Lavrans Løvlie, partner i PwC og ekspert på tjenestedesign. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Selvbetjening gir mer effektive tjenester, både for kommunen og for brukeren, ifølge Lavrans Løvlie, partner i PwC og ekspert på tjenestedesign. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Oppfordrer kommunene til å satse på selvbetjening

Så lenge tjenesten er brukervennlig, er de fleste innbyggere positive til å gjøre en større del av jobben, mener ekspert på tjenestedesign. 

Bedre digitale tjenester i kommunene skal gjøre hverdagen lettere for innbyggerne. En undersøkelse som er gjennomført av Norstat på vegne av konsulent- og revisjonsselskapet PwC, tyder imidlertid på at digitalisering av landets kommuner krever en god dose tålmodighet.

I dag er det bare én av tre innbyggere som er fornøyd med brukervennligheten på de digitale tjenestene i sin kommune, ifølge undersøkelsen.