Advarer mot et ukjent «spesialskolesystem» i videregående skole

Skole. Store forskjeller i spesialundervisning på videregående skoler gjør at NIFU frykter at fylkeskommuner har laget et spesialskolesystem.
Mer enn 6 av 10 elever tas ut av klassen sin og plasseres i egne klasser når de får spesialundervisning, viser en ny rapport. Illustrasjonsfoto: Coulorbox

Det er gjennomgående store forskjeller i både omfanget og organisering av spesialundervisning. Det viser en ny rapport som Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har laget på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. 

Blant annet er forskjellen mellom fylkene i andelen spesialundervisning er stor. Med 5,9 prosent elever med spesialundervisning er det mer en dobbel så stor andel i Østfold som har spesialundervisning som i Rogaland, hvor 2,7 prosent har spesialundervisning. Tallene gjelder skoleåret 2018–2019.

Lese mer?

Jeg er abonnent

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.