– Jeg vil be Utdanningsdirektoratet utarbeide tydelige rutiner for hvordan skolene bør følge opp elever med stort fravær. Jeg vil også ha mer informasjon om hvordan skolene følger opp fraværet, og mer kunnskap om årsakene til at noen barn har svært høyt fravær, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Arkivfoto: Terje Lien
– Jeg vil be Utdanningsdirektoratet utarbeide tydelige rutiner for hvordan skolene bør følge opp elever med stort fravær. Jeg vil også ha mer informasjon om hvordan skolene følger opp fraværet, og mer kunnskap om årsakene til at noen barn har svært høyt fravær, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Arkivfoto: Terje LienTerje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bekymret over fraværet

Nesten 9.000 av 10.-klassingene har mer enn 15 dager fravær i løpet av et skoleår. – Det er alvorlig at så mange er mye borte, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Utdanningsdirektoratet la fram nye tall i dag (ekstern lenke), og statistikken viser at fraværet ikke har endret seg de siste fire årene. Den største prosentandelen elever er riktignok ikke så mye borte fra skolen i løpet av et år. 48,9 prosent av elevene har et fravær i området 0–5 dager, men samtidig utgjør gruppa med fravær over 15 dager 14,5 prosent av elevene.

(Artikkelen fortsetter etter tabellen)

Fraværsdager 10. klasse, fordelt på antall dager. Hele landet, 2017–18.
 DagerAntall eleverProsentandel
10–529.27248,9
25–1014.44524,1
310–157.41412,4
415–306.30410,5
5>302.4214,0
6 59.856 

(Kilde: Kunnskapsdepartementet /Utdanningsdirektoratet)

«De aller fleste elevene er på skolen. Men det er alvorlig at så mange er mye borte. Dette er barn som både har rett og plikt til å delta i opplæringen, og som trenger undervisningen for å få kunnskap de trenger til videre skolegang eller arbeid. Når elever har mye fravær kan det være et tegn på at noe er galt. Skolene må følge opp disse elevene», sier Sanner i en pressemelding.

Mobbing

Kunnskapsministeren peker på flere årsaker til fraværet, som sykdom, mistrivsel, vanskelig hjemmesituasjon eller at foresatte av ulike grunner tar elevene ut av skolen.

«Mobbing er trolig en viktig årsak til fravær hos noen elever. Vi har nye mobberegler som gjør at alle som jobber i skolen har plikt til å gripe inn om de ser eller mistenker at en elev blir mobbet eller holdt utenfor. Fravær kan også handle om manglende mestring. Vi har innført en plikt til intensiv opplæring på 1.–4. klasse slik at elevene ikke blir hengende etter. Vi jobber også med å fornye fagene i skolen, slik at skolehverdagen skal oppleves relevant og motiverende. Flere fag skal bli mer praktiske og utforskende» sier Sanner.

Varierer fra fylke til fylke

Andelen elever med mer enn 15 dager varierer mye mellom fylkene, fra 10,1 prosent i Sogn og Fjordane og 11,8 prosent i Oppland, til hele 18,2 prosent i Hordaland og 22,9 prosent i Finnmark. 

«Forskjellene mellom fylkene er oppsiktsvekkende store. Vi trenger mer kunnskap om hva som kan forklare de store variasjonene, og hvordan elevene følges opp i de fylkene som har henholdsvis høyt og lavt fravær», sier Sanner.

En elev i Finnmark har typisk åtte fraværsdager mens for landet under ett, er fraværet seks dager målt som median.

 

Fraværsdager 10. klasse. Antall elever og prosentandel. Fylker, 2017–18

For de største kommunene er dagfraværet høyest i Oslo og Bergen, mens timefraværet er høyest i Oslo og Trondheim

Fylke0-15 dager, antall elever>15 dager, antall elever0-15 dager, prosent>15 dager, prosent
Akershus6626107086,113,9
Aust-Agder113920484,815,2
Buskerud278343786,413,6
Finnmark74822277,122,9
Hedmark183331685,314,7
Hordaland4893108681,818,2
Møre og Romsdal280040387,412,6
Nordland239345284,115,9
Oppland195826288,211,8
Oslo46449528317
Rogaland502268987,912,1
Sogn og Fjordane113812889,910,1
Telemark172124387,612,4
Troms Romsa155333082,517,5
Trøndelag44597248614
Vest-Agder193528387,212,8
Vestfold240440485,614,4
Østfold303851485,514,5
Nasjonalt51086871985,414,6