Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) besøkte tirsdag Møre og Romsdal, hvor de besøkte Vikenco-sjef Per Olav Mevold, som ga en beskrivelse av situasjonen for bedriften. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB scanpix

Statsråder møtte «ferjeopprørerne» – ingen snarlig løsning

En løsning for sinte ferjependlere langs kysten kan komme i revidert budsjett. Pendler Thora Amanda Gundersen har fått 10.000 kroner i økte årlige utgifter.

Gundersen og mannen Trond-Erik Julseth delte tirsdag sin frustrasjon over økte ferjepriser med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H). De to ferske statsrådene var på besøk i Aukra og Molde i Møre og Romsdal.

– Det blir 10.000 kroner ekstra i året. Jeg kommer nå til å betale 30.000 kroner for å komme meg på jobb hvert år. Da skal du ha bra lyst til å komme deg på jobb! sier Gundersen til NTB.

Hun bor med mann og fire barn i Malmefjorden på fastlandet, men pendler ut til øya Gossa i Aukra kommune, hvor hun i en årrekke har vært avdelingsleder på omsorgssenteret. Det vil hun gjerne fortsette med.

– Vi greier å ta ferje og forholde oss til rutetider. Men prisen gjør et ganske kraftig innhogg i privatøkonomien.

Deler frustrasjon

Gundersen er ikke imponert over politikernes innsats så langt.

– Som vanlig pendler er min forståelse at det er flere aktører som skylder på hverandre, og kanskje ikke jobber for å finne en løsning, konstaterer hun – og får støtte fra Aukra-ordfører Odd Jørgen Nilssen (H).

– Det har blitt for mye kasting mellom fylkespolitikerne og Stortinget. Som politikere får vi ikke respekt for den måten å snakke på, sier han.

Nilssens budskap til både fylkes- og rikspolitikerne er tydelig:

– Få orden på ferjetakstene, enkelt og greit.

– Skaper forventninger

Facebook-gruppen Protest mot økte ferjetakster Møre og Romsdal har på kort tid fått over 24.000 medlemmer. Statsrådsbesøket skaper forventninger, mener «opprørsgeneral» Joachim Orvik fra Midsund. Han vil ha ferjetakstene tilbake på 2017-nivå.

– Det er et veldig stort folkelig engasjement. Det haster veldig. Møre og Romsdal er et stort fylke med mange ferjestrekninger og mye produksjon som står i spill i næringslivet, sier han.

Også næringslivet merker de økte takstene. Sjømatprodusenten Vikenco har 180 ansatte og omsatte i fjor for 1,6 milliarder kroner. Selskapet har regnet seg fram til at det får 2 millioner kroner i økte ferjekostnader fra 2019 til 2020.

– Vi aksepterer en normal prisstigning på 3–4 prosent. Men vi aksepterer ikke at prisene øker utover dette, sier Vikenco-sjef Per Olav Mevold.

Revidert budsjett

Lokalt er det nå en klar forventning om at regjeringen skaffer til veie penger som kan få takstene ned i revidert nasjonalbudsjett i mai.

– Når du opplever en situasjon hvor du får en kostnadsøkning fra 40.000 til 60.000, er det en veldig stor økning på kort tid, sier Hareide, med henvisning til en familie hvor to personer pendler daglig.

Han har ingen løfter om penger eller noen snarlig løsning å by på.

– Men hvis jeg ikke hadde ment at jeg kunne gjøre noe, hadde jeg nok heller ikke tatt turen i dag, sier Hareide til NTB.

Det er mange grunner til at fylkeskommunene har satt opp ferjetakstene. Ved innføringen av Autopass reiser passasjerer gratis, men bilene blir tillagt en 30 prosent høyere billettpris. Det rammer dermed særlig folk som kjører alene.

I tillegg har fylkeskommunene forklart høyere priser med økte kostnader forbundet med investeringer i ny ferjepark generelt og overgang til lav- og nullutslippsferjer, som også krever ladestasjoner og annen infrastruktur.

(©NTB)

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.