Elevene på Borgen barneskole i Sarpsborg får fortsette å ha matteundervisning i små grupper, mens 6.000 elever på et annet prosjekt tas ut av forskningen til sommeren. Foto: Liv Dolmen
Elevene på Borgen barneskole i Sarpsborg får fortsette å ha matteundervisning i små grupper, mens 6.000 elever på et annet prosjekt tas ut av forskningen til sommeren. Foto: Liv Dolmen
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Lærernormen stopper skoleforsking

Et stort forskningsprosjekt med 6.000 elever fordelt på 150 skoler blir innstilt på grunn av lærernormen.

TWO TEACHERS

I tillegg til økt læring undersøker prosjektet også hva ulik lærertetthet har å si for læringsmiljøet, elevenes motivasjon og trivsel og relasjonen mellom elev og lærer.

– Det var jo uventet at endringen kom underveis i prosjektet. Det var planlagt at tiltakene skulle ha en varighet på fire år. Nå blir det redusert til to, sier førsteamanuensis Oddny Judith Solheim ved Universitetet i Stavanger.