Foto: Kopi fra facebooksiden «Korona-dugnad for digitale lærere»
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Slik hjelper lærerne hverandre med fjernundervisning

Nær 60.000 lærere er med i en facebookgruppe der de gir hverandre tips om digital undervisning. – De må klare seg selv uten hjelp fra skolemyndighetene, sier Geir Sand Nilsen som dro i gang gruppen.

På kvelden 12. mars satte Geir Sand Nilsen seg foran pc-en, lastet opp et forsidebilde og satte på webkameraet. Det var første trinn i det som skulle bli Facebookgruppa «Korona-dugnad for digitale lærere». To og en halv uke senere har gruppa nær 60.000 medlemmer.

De siste ukene har Sand Nilsen og etter hvert et team på omtrent 20 stykker driftet siden. De har blant annet hatt videosendinger hver dag om digital undervisning. 

Lærere har spurt om alt fra hvordan de effektivt kan ta «fravær» på elevene, datasikkerhet til tips om blant annet naturfagoppgaver og gloseprøve på video til tips om gode aprilsnarr-spøker.

Foto: Kopi fra facebooksiden «Korona-dugnad for digitale lærere»

De har også delt hvordan de opplever å plutselig ikke ha fysisk kontakt med elevene. Innimellom har det vært plass til en spøk. Slik illustrerer en lærer hvordan hun føler det.

Foto: Kopi fra facebooksiden «Korona-dugnad for digitale lærere»

– Jeg så hvilken vei det gikk. Det var åpenbart at mange lærere ville trenge hjelp og støtte, sier Sand Nilsen som ikke er lærerutdannet.

– Har du næringsmessige interesser i facebooksiden?

– Nei, jeg jobber med oppstart av egne og andres prosjekter innenfor læringsteknologi og innovasjon. Jeg tenkte at «dette kan jeg noe om». Dette er dugnadsarbeid, men nå har vi opprettet en nonprofit-organisasjon for å ha mulighet til å drifte facebooksiden. Den er blitt stor, og drifting tar mye tid. Jeg selv trekker meg ut fordi arbeidet tar for mye tid.

– Hvorfor tror du det er blitt såpass mange medlemmer?

– Helt ærlig, fordi ingen andre har tatt tak. Skolemyndighetene har laget informasjonshefter og guider om digital opplæring, men det lærerne trenger, er noen å støtte seg på, diskutere og utveksle informasjon med. Kulturen som vi har skapt, det at vi deler og at det er lov å spørre, er helt sentral.

Sand Nilsen mener skolemyndighetene burde tatt initiativ til og organisere samarbeid mellom skoler og lærere.

– Det gjelder både sentrale myndigheter og mellomledersjiktet. Det er for mange som sitter på hver sin tue. De har ikke tatt initiativ til å lage et forum for å veilede og legge til rette for deling av tips. Myndighetene burde brukt mer tid på å skape samhandling og kommunikasjon.

KS etterlyser mer støtte

Avdelingsdirektør for utdanning Kristin Holm Jensen i KS mener kommuner og fylker trenger mer faglig støtte til å sikre god fjernundervisning.

– Hvis stengingen av skoler og barnehager fortsetter, har vi sett på hva som er behovet både når det gjelder organisering og innhold. Vi ser blant annet at skoler og lærere har behov for mer kompetanse om god fjernundervisning innebærer for ulike elevgrupper. Dette er et nytt område, og man mangler kompetanse. Utdanningsmyndighetene må bidra til støtte til kommuner og fylker med et faglig grunnlag for å vurdere hvordan opplæringen bør være i denne situasjonen.

– Ikke vår oppgave

Statssekretær Anja Johansen (V) i Kunnskapsdepartementet sier i en e-post at det ikke er myndighetenes rolle i dagens krisesituasjon å drive et tilsvarende dugnadsforum som «Korona-dugnad for digitale lærere».

– Vi har fulgt utviklingen i FB-gruppen og andre fora og vi vil først og fremst få takke alle som bidrar til å lette hjemmeundervisningssituasjonen for lærere, elever og foreldre. Det er et fantastisk initiativ og det vises et engasjement som er prisverdig. Det er skoleeiere som avgjør hvilke digitale løsninger de skal ha, og nasjonale myndigheter kan ikke styre hvilke digitale verktøy eller digitale læringsressurser kommuner og skoler bruker, sier hun.

Hun legger til at departementet nå ser nå på muligheten for nasjonal koordinering til hjemmeundervisning gjennom et eget oppdrag som har gått til Utdanningsdirektoratet.