Kunde, klient eller bruker?

Hvordan du omtaler innbyggerne dine, sier noe om hvem du er.

Hvor stigmatiserende kan det ikke være å bli kalt en klient, igjen og igjen? Det er fattigkassespråk, tiår etter at fattigkassa ble fjernet

Det hender jeg holder foredrag for folk som jobber i Kommune-Norge. I løpet av den stunden vi da er samlet, pleier jeg alltid på ett eller annet tidspunkt bevisst å omtale innbyggerne som «kundene». Gjerne i en uvanlig sammenheng; jo lenger ned på den sosiale rangstigen folk befinner seg, jo sjeldnere oppfatter vi dem som kunder av det offentlige. Men hva om Nav begynte å behandle folk som kunder og ikke klienter? Hva ville da skje med serviceinnstilling og kvalitet?

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.