Nyheter

Brukerne er ikke fornøyde med UDI

-Utlendingsdirektoratet (UDI) har lang saksbehandlingstid, lite tilfredsstillende informasjonsrutiner og dårlig tilgjengelighet, mener brukerne.

Publisert

Markeds- og mediainstituttet (MMI) har på oppdrag av UDI gjennomført en brukerundersøkelse som har gitt lite oppløftende resultater. Undersøkelsen ble gjennomført blant søkere av asyl, familiegjenforening og statsborgerskap, samt blant advokater som arbeider med utlendingssaker, ifølge UDIs nettsider.

Rundt halvparten av de spurte søkerne mente at de ikke hadde fått informasjon om hvor lang tid det ville ta å få svar på søknaden. Av dem som fikk oppgitt saksbehandlingstid sier seks av ti at det har gått lengre tid enn de ble forespeilet.

53 prosent synes det er vanskelig eller umulig å få snakke med en saksbehandler hos UDI. På den annen side sier 68 prosent av dem som har oppnådd kontakt med UDI at de ble behandlet med vennlighet og respekt.

Advokater som arbeider med utlendingssaker er mer kritiske til UDI enn søkerne.

-Undersøkelsen bekrefter situasjonen slik vi selv opplever den. UDI har en stor oppgave foran seg med å bedre servicen overfor våre brukere. Det viktigste er å få ned saksbehandlingstiden. Samtidig har vi fortsatt mye å gjøre for å bli mer tilgjengelig, sier UDI-direktør Petter Drefvelin, som understreker at undersøkelsen har vært gjennomført i en vanskelig periode for UDI.

Powered by Labrador CMS