Økte ferjepriser har blitt møtt med skarpe reaksjoner i flere fylker langs norskekysten.

Økte ferjepriser har blitt møtt med skarpe reaksjoner i flere fylker langs norskekysten.

Foto: Britt Glosvik
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Avtale åpner for flere fastlandsforbindelser

Regjeringspartiene og Frp på Stortinget er enige om en avtale som legger til rette for at flere ferjer kan erstattes med fastlandsforbindelser langs kysten.

– Frp er glad for å ha forbedret kommuneproposisjonen med blant annet en styrking av ferjeavløsningsordningen, sier kommunalpolitisk talsperson Helge André Njåstad til NTB.

– I ordningen er det fordelt penger til ferjefylkene og gitt kommunene forutsigbarhet for at de skal kompenseres for nødvendige koronatiltak og skattesvikt, sier han.

Detaljene i avtalen ble lagt fram på en pressekonferanse på Stortinget torsdag.

– Ordningen er nå svært gunstig, slik at mange prosjekter kan realiseres uten stor medfinansiering fra fylkeskommunene og brukerne, sier André N. Skjelstad i Venstre.

Samme ramme

Avtalen innebærer at regjeringen skal følge opp koronasituasjonen og vurdere ytterligere behov for kompensasjon til kommunesektoren.

Samtidig skal regjeringen legge fram en analyse av de samlede økonomiske konsekvenser for 2020 i kommuneproposisjonen eller revidert nasjonalbudsjett neste vår.

Det er høyst sprikende anslag på hvor mye norske kommuner taper på koronakrisen, og den økonomiske rammen i kommuneopplegget er ikke økt under stortingsbehandlingen.

KS har anslått kommunenes tap i 2020 til mellom 18 og 27 milliarder kroner. Skattetap og reduserte inntekter og ekstrakostnader kommer på minussiden, mens redusert lønns- og prisvekst oppveier noe av tapet.

Kommunalminister Nikolai Astrup (H) viser til at 10,8 milliarder i kompenserende tiltak og 9,1 milliarder spart som følge av lavere lønns- og prisvekst samlet utgjør en kommunepakke på 19,9 milliarder i 2020.

Dette er prosjektene

Når det gjelder ferjesatsing, utbetales i dag såkalte ferjeavløsningsmidler etter den fylkeskommunale ordningen til ett prosjekt, nemlig Bjarkøyforbindelsen i Troms og Finnmark.

Med den nye avtalen er følgende prosjekter aktuelle for ordningen, ifølge kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget:

  • Hidra landfast (Agder)
  • Masfjordbrua (Vestland)
  • Ytre Steinsund bru (Vestland)
  • Fjelbergsambandet (Vestland)
  • Lerøy-Bjelkarøy (Vestland)
  • Atløysambandet (Vestland)
  • Nordhuglo – Hodnanes (Vestland)
  • Nordøyvegen (Møre og Romsdal) – er under bygging
  • Storfosnatunnelen (Trøndelag)
  • Langsundforbindelsen (Troms)

Ferjeavløsningsmidler blir utbetalt som en del av rammetilskuddet til fylkeskommunene, fra det året ferjesambandet/-strekningen er avløst.

Rentekompensasjon

I kommuneproposisjonen støtter Frp regjeringens retningslinjer for ordningen med noen forbedringer.

Blant annet vil ferjesamband som består av flere strekninger, der det bare er aktuelt å avløse deler av sambandet, beregnes som om hele ferjesambandet fjernes – så lenge hele sambandet legges ned.

Samtidig er de fire partiene på borgerlig side enige om at det skal legges fram en egen tilskuddsordning som kan avhjelpe rentekostnadene de første årene etter at et bruprosjekt er ferdigstilt.

Njåstad viser til at bruprosjekter har stagnert på grunn av usikkerhet hos fylkeskommunen om rentekostnader i startfasen av prosjektene. Stortinget ber regjeringen om å komme med endringsforslagene i neste års statsbudsjett.

Partene er også enige om at regjeringen skal «belyse og legge til rette for» ordninger som gjør det lettere for de minste kommunene å håndtere ressurskrevende tjenester.

(©NTB)