Siden taxireformen i november har det blitt registrert 2.890 nye løyver i Norge. I hovedstaden har antallet løyver økt med 51 prosent.

Siden taxireformen i november har det blitt registrert 2.890 nye løyver i Norge. I hovedstaden har antallet løyver økt med 51 prosent.

Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Antallet taxiløyver i Oslo har økt med 51 prosent

Siden taxireformen i november har det blitt registrert 2.890 nye løyver i Norge. I hovedstaden har antallet løyver økt med 51 prosent.

Økningen nasjonalt svarer til 38 prosent mellom september i fjor til juli i år, ifølge transportloyve.no, som er en oversikt Samferdselsdepartementet og Hordaland fylkeskommune samarbeider om. Det skriver E24.

Reformen har gjort det mulig for flere internasjonale aktører å slå seg opp i det norske markedet.

Jørgen Aarhaug, UiO-stipendiat og forsker på Transportøkonomisk institutt, sier til E24 at selskapene nå driver priskrig for å få tak i kundene.

– App-selskaper betaler for turen din i sommer. De prøver å tilby så lav pris som mulig, samtidig som de vil gi så lav betaling til sjåførene som de kan. For å få dette til å gå opp velger de selv å betale mellomlegget og gå i minus, sier forskeren.

Stortingsrepresentant Cecilie Myrseth (Ap), som sitter i næringskomiteen, mener tallene viser at regjeringens endringer i lovverket har ført til et frislipp i taxinæringen, på bekostning av vanlige taxisjåfører.

– Det haster å gjøre noe med situasjonen for drosjesjåførene. Erfaringer fra land som Danmark viser at vi som kunder verken får bedre eller billigere tilbud av frislipp, sier hun til NTB.

(©NTB)