Daglig leder Thor André Berg i Plug AS og miljøsjef Even Huseby på Skoltegrunnskaien i Bergen, der supplybåtene har koblet seg til dagens landstrømanlegg. I mai skal også cruiseskipene kunne slå av dieselmotorene når de ligger til kai i Bergen. Foto: Magnus K. Bjørke
Daglig leder Thor André Berg i Plug AS og miljøsjef Even Huseby på Skoltegrunnskaien i Bergen, der supplybåtene har koblet seg til dagens landstrømanlegg. I mai skal også cruiseskipene kunne slå av dieselmotorene når de ligger til kai i Bergen. Foto: Magnus K. Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Nå skal også cruiseskipene få landstrøm

TIl sommeren kan Bergen havn tilby landstrøm også til cruiseskipene. Tar de imot tilbudet, kan byen spare mye støy, svovel og klimautslipp.  

Tilskudd til landstrømanlegg 

Enova har siden 2015 gitt tilskudd til utbygging av landstrøm i havnene, som et ledd i omlegging til utslippsfri skipsfart.

Totalt er det gitt tilsagn om over 600 millioner kroner til 89 landstrømanlegg. 

Tilskuddsordningen legges nå om og tredeles fra i år:

1. Investeringsstøtte til etablering av infrastruktur for strøm til havneopphold og lading. Anleggene skal driftes på markedsmessige vilkår.

2. Støtte til forprosjekter.

3. Støtte til rederier for ombygging av fartøy, slik at de kan bruke landstrøm.

Tilskuddet kan dekke inntil 50 prosent av kostnadene.

To årlige søknadsfrister, den første er 1. april.

– For hver time cruiseskipene ligger til kai med motorene på, slipper de ut 10 kilo svovel. Går de over på strøm, blir det null utslipp både av svovel og CO₂, sier miljøsjef Even Huseby i Bergen Havn.