- Hurtigbåtene er den mest miljøfiendtlige transportformen vi har. De har store klimautslipp, men også et stort potensial for å redusere dem, sier statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Klima- og miljødepartementet. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
- Hurtigbåtene er den mest miljøfiendtlige transportformen vi har. De har store klimautslipp, men også et stort potensial for å redusere dem, sier statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Klima- og miljødepartementet. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Kystfylker kniver om støtte til klimavennlige hurtigbåter

Kystfylkene har søkt om til sammen 73 millioner kroner i støtte til klimavennlige hurtigbåter. Det er tre ganger så mye som det finnes i potten. 

For første gang er det utlyst egne tilskuddsmidler til prosjekter som kan få ned de høye klimautslippene fra hurtigbåtene. Stortinget bevilget i sommer 25 millioner kroner til formålet gjennom en ny, midlertidig tilskuddsordning, lagt under Miljødirektoratets Klimasats-ordning (se faktaboks). 

Klimasats

Støtteordning for klimatiltak i kommunesektoren.

Skal bidra til reduserte klimagassutslipp og omstilling til lavutslippssamfunnet.

Miljødirektoratet har tidligere i år fordelt 200 millioner kroner gjennom Klimasats.

I tillegg skal det i høst fordele 24 millioner kroner til hurtigbåt-prosjekter.

For 2020 foreslår regjeringen 80 millioner kroner til hurtigbåt-prosjekter og 182 millioner kroner til andre klimatiltak gjennom Klimasats.

Siden 2016 har kommuner og fylkeskommuner søkt om til sammen 1,6 milliarder kroner i støtte fra Klimasats til 1.580 ulike prosjekter.

De har fått innvilget støtte for 628 millioner kroner fordelt på 951 ulike prosjekter.