Fylkesråd for klima og miljø i Viken, Anne Beate Tvinnereim (Sp), og fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) under dagens pressekonferanse.
Fylkesråd for klima og miljø i Viken, Anne Beate Tvinnereim (Sp), og fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) under dagens pressekonferanse.Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Kommentar
Kommentarer gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Senterpartiets drømmeregjering i Viken

Viken får en rødgrønn «mindretallsregjering» av Arbeiderpartiet og Senterpartiet, slik Sp også vil ha nasjonalt.

Det rødgrønne fylkesrådet i Viken sprakk mandag på den langvarige striden om å utvide E18 på vestsiden av Oslofjorden.

Ap og Sp sikret flertall for at Viken likevel skal stille en bompengegaranti på 15,8 milliarder kroner, som det rødgrønne fylkesrådet trakk tilbake da de overtok makten etter valget i fjor. MDG og SV går ut av fylkesrådet i protest.

E18-striden viser at klima og miljø er konfliktlinjen som sterkest skiller de rødgrønne partiene.

Stortinget overkjørte i juni de regionale forhandlingene om Oslopakke 3, hvor E18-utvidelsen er sentral, og vedtok finansiering av utbyggingen. Forutsetningen var at garantien fra Viken kom på plass.

Stortingsvedtaket har satt fylkesrådet under et sterkt press. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har helt siden han tiltrådte i januar vist seg som en dreven politisk spiller. I motsetning til sin forgjenger Jon Georg Dale (Frp), har han gått i dialog med Oslo og Viken. Samtidig har han forsterket presset med et ultimatum: Ikke en krone til Fornebubanen uten at E18 også bygges ut.

Nå har Ap og Sp bøyd av, og må tåle beskyldninger om «tidenes miljøsvik i Oslo-regionen» fra miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG).

Fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) mener snuoperasjonen er nødvendig for å få bygget Fornebubanen og argumenterer med at E18-utvidelsen som Stortinget vedtok er mindre enn tidligere planlagt. Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) fastholdt i juni at utvidelsen vil øke biltrafikken og klimagassutslippene.

Ap i Viken og Oslo er dermed på kollisjonskurs, men det er lite Oslo kan gjøre når Viken og Bærum stiller garanti for bompengeinntekter. Det er her veistrekningen ligger, men bilistene skal ut og inn av Oslo, som også får økte utslipp.

E18-striden viser at klima og miljø er konfliktlinjen som sterkest skiller de rødgrønne partiene, og som går tvers gjennom flere av dem. Vi så det sist før sommeren. Ap og Sp støttet krisepakken til petroleumsnæringen på 8 milliarder kroner. SV og MDG gikk kraftig imot, og mente pakken til grønn omstilling burde vært mye større enn 3,6 milliarder.

Splittelsen i Viken illustrere at klima- og miljøpolitikken kan gjøre det vanskelig å danne en rødgrønn flertallsregjering etter valget neste høst. Men det er også et spørsmål om hvilke krefter i de to partiene som er sterkest. Både i Ap og Sp er det sterke grønne krefter.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har lenge sagt at han ønsker en regjering av Ap og Sp i 2021, og det kan gjerne være en mindretallsregjering. En slik rødgrønn mindretallsregjering kan få flertall med ulike partier i Stortinget, og kan for eksempel omgå MDG og SV i miljøpolitikken. Nå får Vedum et prøveprosjekt i Viken.