Kampanjen "Lokale valg - lokale konsekvenser" ble filmet på Sinsen i Oslo. KS-leder Gunn Marit Helgesen besøkte location. I bakgrunnen regissør Trond Fausa Aurvåg og skuespillere. Foto: KS
Kampanjen "Lokale valg - lokale konsekvenser" ble filmet på Sinsen i Oslo. KS-leder Gunn Marit Helgesen besøkte location. I bakgrunnen regissør Trond Fausa Aurvåg og skuespillere. Foto: KS
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Skal mobilisere velgere ved hjelp av et esel

Et fiktivt call senter, et esel og en solid dæsj humor er noen av hovedingrediensene i KS sin lokaldemokratikampanje. 

– Demokratiets legitimitet hviler på høy valgdeltakelse. Hvis du ikke bruker stemmeretten din, gir du indirekte makt til andre, mener KS-leder Gunn Marit Helgesen.

Ved kommunevalget i 2015 stemte 60,2 prosent av de stemmeberettigede. Dette tallet ønsker KS å bidra til å jekke opp ved høstens valg, men organisasjonen har ikke satt et tallfestet mål for ønsket deltakelse.