En av de største skuffelsene i Nasjonal transportplan er kuttene i Intercity-triangelet på Østlandet.

En av de største skuffelsene i Nasjonal transportplan er kuttene i Intercity-triangelet på Østlandet.

Foto: NSB/Christian Niclas Nordmark
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Kommentar
Kommentarer gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Tapper luftslottet litt

Mer realistiske løfter om vei og bane er best for kommuner og fylker.

Nasjonal transportplan (NTP) har est ut og blitt en konkurranse om å pumpe opp det lekreste luftslottet av virkeligheten om ti-tolv år. Ambisiøse ordførere har kjempet for å få sitt prosjekt inn i NTP, og smykket seg med seieren når de har klart det.

Med KrF og Knut Arild Hareide i Samferdselsdepartementet, er NTP blitt mer edruelig. Han varslet allerede i september i fjor at han ville skru igjen kranene. Også for kommuner og fylker er det bedre at transportplanene er mer nøkterne og realistiske.