En av de største skuffelsene i Nasjonal transportplan er kuttene i Intercity-triangelet på Østlandet.

En av de største skuffelsene i Nasjonal transportplan er kuttene i Intercity-triangelet på Østlandet.

Foto: NSB/Christian Niclas Nordmark
Kommentar
Kommentarer gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Tapper luftslottet litt

Mer realistiske løfter om vei og bane er best for kommuner og fylker.

Nasjonal transportplan (NTP) har est ut og blitt en konkurranse om å pumpe opp det lekreste luftslottet av virkeligheten om ti-tolv år. Ambisiøse ordførere har kjempet for å få sitt prosjekt inn i NTP, og smykket seg med seieren når de har klart det.

Med KrF og Knut Arild Hareide i Samferdselsdepartementet, er NTP blitt mer edruelig. Han varslet allerede i september i fjor at han ville skru igjen kranene. Også for kommuner og fylker er det bedre at transportplanene er mer nøkterne og realistiske.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.