Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er kommune-bilen

Gammel japansk traver og hippiebussens etterfølger troner toppen i Kommune-Norges bilpark.

Trodde du den mest vanlige kommunale bilen var en bitte liten bil som tilhørte hjemmehjelpene? Da tar du feil.

Kommune-Norges mest vanlige bil er den gode gamle traveren Toyota Hiace. I dag finnes det 2.180 Toyota Hiace ute i kommunene. Av disse er 1.755 med firehjulstrekk.

Følg Kommunal Rapport på Facebook

Hiace har vært til salgs i Norge siden tidlig 1970-tallet og snudde opp ned på varebilmarkedet da den kom. Nå er den imidlertid på vei bort etter at avgiftsbestemmelsene sørget for en effektiv stopper for salget av Hiace i 2012.

Selv om Toyota har gjort braksuksess med Hiace er det ikke Toyota som totalt sett har solgt flest kjøretøy til Kommune-Norge om man ser bort fra enkeltmodeller.

Les også: Her er Kommune-Norges veteranbiler

Totalt finnes det 3.739 kjøretøy av merket Toyota i kommunal eie. Det er betydelig færre enn Volkswagen hvor det finnes i alt 4.306 kjøretøy rundt om i kommunene.

Hippiebussen ble arbeidshest

Også hos Volkswagen er det nyttekjøretøyene det finnes flest av. Den gode gamle Volkswagen Transporter er solid representert i Kommune-Norge. Totalt finnes det 1.574 Transportere i kommunal eie. Transporteren kan trekke sine aner helt tilbake til 1947 da den ble unnfanget på et tegnebord, og den ble en verdenssuksess da flowerpower hang i luften og hippiene trengte et framkomstmiddel på 1960-tallet.

– Det overrasker meg ikke at det finnes så mange Volkswagen rundt om i Kommune-Norge, det gjenspeiler bare markedet for øvrig, sier Benthe Saga, informasjonssjef Volkswagen Nyttekjøretøy.

Følg Kommunal Rapport på Twitter

Hun viser til at Volkswagen sitter med 34,5 prosent av nyttekjøretøymarkedet og at Transporteren som i år fyller 65 år.

– Transporteren og Caddy har uten tvil vært to modeller som har solgt godt, sier Saga.

Samtidig understreker hun at innkjøpsordninger i det offentlige ofte kan slå kraftig ut for det ene eller andre bilmerket.

– Innkjøpsavtaler kan naturligvis bidra til skjevhet i antall kjøretøy fordelt på merke sett i forhold til totalmarkedet, men akkurat nå er disse to markedene ganske like, sier hun.

Se oversikten over merker og modeller i grafikken nedenfor: