Kofa vil ikke ta i Oslo-reklamen

Oslo kommune har ved bruk av private reklameselskaper håvet inn flere titalls millioner kroner på å eksponere sine innbyggere for reklame. Denne type kontrakter blir trolig først omfattet av norske anskaffelsesregler i 2016.

For to år siden avdekket Kommunal-Rapport.no at JCDecaux Norge AS kan ha tjent så mye som 100 millioner kroner på en kontrakt med det kommunale selskapet Sporveis-Annonsene i Oslo om reklamesalg, uten at kontrakten var kunngjort.

Senere kom det også fram at konkurrenten Clear Channel hadde en tilsvarende avtale om reklamesalg i hovedstaden. Anbudsekspert og advokat Robert Myhre mener det kan være en viss tvil om hvorvidt avtalene er ordinære offentlige anskaffelser, eller såkalte tjenestekonsesjonskontrakter.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.