Jannicke Bruvik, nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, er bekymret for mangelen på fastleger.

Jannicke Bruvik, nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, er bekymret for mangelen på fastleger.

Foto: Colourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Over 17.000 kontaktet Pasient- og brukerombudet i fjor

Rekordmange kontaktet Pasient- og brukerombudet i 2022, og forhold rundt fastlegeordningen og psykisk helse sto øverst på lista.

De siste fem årene har antall henvendelser økt med 16 prosent, opplyser Pasient- og brukerombudet i sin siste årsmelding.

Sammenlignet med koronaåret 2020 var det 3.000 flere henvendelser i 2022, totalt over 17.300.

Jevn og stor økning

Jannicke Bruvik, nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, reagerer mest på økningen i antall henvendelser innen psykisk helsevern. Økningen er på 55 prosent de siste fem årene, fra 1.485 henvendelser i 2018 til 2.308 i 2022.

Antall saker om fastlege har økt med 44 prosent fra 2018 til 2022, en jevn økning fra år til år. Dette utgjør den største kategorien henvendelser og står for en femdel av alle saker totalt. 

Mange kommuner har liten kapasitet i fastlegeordningen, inkludert flere av landets største. Fra å være et problem i primærhelsetjenesten påvirker det nå spesialisthelsetjenesten i stor grad.

Feil retning

– Fastlegekrisen er en pasientsikkerhetsrisiko som vi lever med fordi fastlegeordningen ikke fungerer lenger. Vår bekymring har økt i takt med utviklingen, som kun har gått i feil retning, sier Bruvik.

– Vi er bekymret over at flere pasienter ikke har oppfølging fra fastlege samtidig som det er mangel på godt utbygde tjenester til pasienter med psykiske lidelser, både i spesialisthelsetjenesten og i kommunene. Det er altfor store variasjoner i hvilket tilbud som finnes der, og det er markant ulikhet mellom by og land, sier Bruvik.

(©NTB)