Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har invitert Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til å undertegne bymiljøavtale. Samferdselsministeren møtte motstand fra kommunalråd Geir Waage og fylkesordfører Tore Sandvik, som nektet å undertegne avtalen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har invitert Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til å undertegne bymiljøavtale. Samferdselsministeren møtte motstand fra kommunalråd Geir Waage og fylkesordfører Tore Sandvik, som nektet å undertegne avtalen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil likevel signere bymiljøavtale etter krangel

Den høytidelige signeringen av bymiljøavtalen for Trondheim endte i krangel og uenighet på samferdselsministerens kontor. Senere samme kveld ble det likevel enighet om å skrive under.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) i Trondheim kommune og fylkesordfører i Sør-Trøndelag fylkeskommune Tore Sandvik (Ap) skulle fredag etter planen signere bymiljøavtalen, som ble inngått 12. februar, på samferdselsministerens kontor i Oslo.

Trønderne nektet å signere før de hadde mottatt en skriftlig forsikring om at økt trafikk i forbindelse med ny E6 ikke ville få utslag i form av sanksjoner i bymiljøavtalen.

– Surrealistisk

– Dette er noe av det mest surrealistiske jeg har vært med på, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB etter møtet.

– Dette var ment å være en seremoniell underskrivelse av en avtale inngått i februar. Det er ingen ny problematikk som ikke har vært kjent hele veien, men nå begynner de plutselig å komme med unnskyldninger for å krangle.

Han understreker at det står i avtalen at den kan reforhandles i 2018.

Bymiljøavtalen, som er verdt 3,7 milliarder kroner, innebærer at Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til tiltak som skal sørge for kollektive alternativer, samt løsninger for gang- og sykkelveier. Avtalen innebærer dessuten sanksjoner dersom biltrafikken øker.

Samtidig har Trondheim kommune gått inn for å regulere ny E6 mellom Tronheim og Stjørdal. Hvordan veiutbyggingen vil påvirke bymiljøavtalen er kjernen i konflikten.

Vil signere likevel

– Om vi kommer til en situasjon der trafikken på den nye veien teller, er det viktig for oss at det ikke utløser sanksjoner i avtalen. Det sa samferdselsministeren at ville ordne seg. Vi ønsker å få dette skriftlig, slik at vi kan henvise til det senere, istedenfor en muntlig avtale inngått i dag, sa Sandvik til NTB etter møtet.

Fredag kveld opplyser ordfører Rita Ottervik i Trondheim kommune og fylkesordføreren i Sør-Trøndelag at de har mottatt løfte om de avklaringene de hadde bedt om i brevs form, og de vil derfor nå signere avtalen.

– Vi kunne ønsket oss en tydelig avklaring nå, men tolker ministeren dithen at Staten aksepterer problemstillingen og vil bidra til en løsning på dette ved reforhandling av avtalen i 2018, skriver Tore Sandvik i en uttalelse.

(©NTB)