Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Drammen vil bli nasjonalhavn

Drammen Havnevesen utfordrer Oslo kommune i kampen om nasjonalhavnen for Oslofjord-området. - Oslo trenger ikke bygge ut sin havn på Filipstad. Drammen har nok plass til å ta veksten, sier havnesjef Einar Olsen.

Det interkommunale havnevesenet i Drammen, Lier, Svelvik, Røyken og Hurum har allerede sikret seg nok arealer til å gjøre havnen til Oslofjordens største. Nylig kjøpte de 70 mål nedlagte industriarealer ved Drammensfjorden, i Lier kommune, og 21 mål innearealer i lagerbygninger. I tillegg har havnevesenet gått inn som deleier av nabotomten på ytterligere 55 mål.


Kjøpesummen på 51 millioner kroner kunne havnesjefen betale kontant, og fremdeles er det penger igjen i kassa, sier han.


- Det finnes ikke maken til ekspansjonsmuligheter for havnevirksomhet i Oslofjord-regionen, sier Olsen stolt.


Han kan utvide havnearealene med ytterligere 200 mål med fyllinger ut i Drammensfjorden. Drammen Havn har også det fortrinnet at den er døgnåpen. Det store strategiske valget som må tas, er om Drammen havn også skal bli en containerhavn. Her er havnesjefen veldig i tvil.


- Det er for dårlig betalt å drive containerhavn i dag, sier han.


I tillegg til å være Norges største importhavn på biler og frukt, ønsker havnesjefen å utvikle området med godsterminal og tilstøtende tjenester i et transportsenter. Infrastrukturen ligger til rette for det.


Transportknutepunkt
På den gamle industritomta ligger jernbaneskinnene fra den gamle togforbindelsen Drammen-Oslo. Motorvegen E18 går rett forbi, og sjøen ligger der. Dette passer som hånd i hanske med de nye signalene fra statlig hold om en helhetlig transportplanlegging.
Det mangler bare en liten bro og en tilkjøringsvei fra havneområdet til E18 før hele transportsystemet sjø-vei-bane er sydd sammen. Å utvikle Drammen som et transportknutepunkt er ett av tre hovedsatsingsområder for utviklingen av næringslivet i Drammen. Politikerne i Drammen stiller seg helt bak havnevesenets planer.
- Alle eierkommunene i havnesamarbeidet har gitt oss grønt lys til å markedsføre Drammen havn som ny nasjonalhavn overfor statlige myndigheter, sier ordfører Lise Christoffersen (Ap) i Drammen.
- Dette blir en grei sak å få igjennom den politiske behandlingen i kommunene her, sier hun.
I motsetning til i Oslo ligger det ikke an til konflikter med nabolagene. Havneområdet er skjermet fra boligområdene og representerer ingen trussel mot byutviklingen, verken når det gjelder friområder eller estetiske verdier, ifølge Christoffersen.
- I stedet for å yppe til konkurranse med Oslo kan dere ikke heller samarbeide om havnevirksomheten i Oslofjord-området?
- Hittil har vi tatt opp de strategiske spørsmålene om utviklingsretninger og kapasitet med sentrale myndigheter. Jeg ser helt klart at Drammen og Oslo lett kan ende i konkurranse om havnestatus. Men det behøver ikke være noen motsetning mellom at de to havnene både samarbeider om fordeling av oppdrag og faktisk konkurrerer om disse, sier Christoffersen.

Skrevet av: Ingun Larsen