Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Kommuner uten tro på NSB

- Vi har gitt opp NSB. Statsbedriften har kommet inn i en negativ spiral, sier ordfører Arne Storhaug (Ap) i Bø.

Sammen med 12 andre kommuner i Telemark, Rogaland og Hordaland jobber Bø for å få bygget Norges første private jernbane mellom Oslo og Bergen.


I det stille har Kvinnherad, Ølen, Sauda, Odda, Jondal, Vinje, Tokke, Kviteseid, Seljord, Bø, Sauherad og Notodden jobbet i fem år med å utrede det meget ambisiøse prosjektet.


Planene kan virke svimlende og urealistiske, selv om resultatet virker forlokkende. Investeringene er på 25 milliarder kroner. Høyhastighetsforbindelsen skal legges i ny trasé over Haukelifjellet, og togene vil ha en fart på 300 km i timen. Det betyr en reisetid mellom Oslo og Bergen på to og en halv time. Det årlige driftsoverskuddet er beregnet til 1,9 milliarder kroner og skal være nok til å betjene lånegjelden.


De økonomiske beregningene forutsetter at den nye jernbanen blir et reelt alternativ til bil, fly og trailertransport.


NSB har en planhorisont som fremdeles ligger under det nivået andre land hadde alt på 50-tallet, sier kommunene i prosjektbeskrivelsen. NSB svarer med å kalle planene for et luftslott.


Vil ha seriøs vurdering
Ordføreren i Bø mener at prosjektet fortjener å få en realistisk og seriøs vurdering av samferdselsmyndighetene.
- Dette er fremtidens kollektivtransportpolitikk. Lønnsomheten er godt dokumentert, så dette har mer for seg enn noen kan ane, sier Storhaug.
- Det er også god distriktspolitikk. Vi har erfart hvor viktig det har vært å ha Sørlandsbanen gjennom vår kommune. Med denne forbindelsen til Vestlandet vil hele regionen profittere på utviklingen innen Oslofjord-området, sier han.
Ordføreren i Ølen, Dominikus Nagell Bjordal (V) innrømmer at det var nysgjerrighet som først og fremst gjorde at kommunen ble med i selskapet.
- Nå er det blitt så spennende at vi ikke vil hoppe av. Dette må da være fremtidens samferdselsløsning, sier han.
Fungerende rådmann i Odda, Finn Kristoffersen, mener at dette representerer et skikkelig løft for Distrikts-Norge.
- Fra å ligge i bakevja, med vinterstengte veier, vil denne banen bety et enormt fremskritt for oss. Vi må være fremtidsrettet, ellers vil ikke ettertiden ha noe å takke oss for, sier han.


Satser på NSB
Fylkesrådmann Søren Gunnar Thorsdal i Telemark sier at fylket satser på NSB.
- Vi har helt andre og nærliggende planer for jernbaneutviklingen. Prioriteringene er forlengelse av Sørlandsbanen og en opprustning av forbindelsen Skien-Oslo med et mål om å korte reisetiden fra tre til to timer, sier han.

Skrevet av: Ingun Larsen