Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil frata fylkene kollektivtransporten

Veikontorene må ta over planleggingen av kollektivtransporten, foreslår Samferdselsdepartementet i veitrafikkplanen.

Fylkene har vært for dårlige til å prioritere dette og ikke utnyttet de statlige ordningene godt nok, fastslår departementet.


I Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVVP) for perioden 1998-2007 går departementet inn for å styrke veikontorenes plankompetanse og -ansvar. Via fylkeskommunene må veikontorene tilføres kompetanse, også på driftssiden, står det i NVVP.


Fylkespolitikerne må sørge for at planene for kollektivtransporten inngår i den samme politiske behandling som veiplanprosessene. Dette vil bidra til at vei og kollektivtransport blir likt vurdert, mener departementet.


Fylkene får kritikk for ikke å ha prioriert kollektivtransporten godt nok og ikke utnyttet de statlige ordningene til fulle. Dette forklarer departementet med at flere fylkeskommuner mangler kompetanse på planlegging av kollektivnettet.


Departementet viser til at både planenes kvalitet og framdrift flere steder ikke har vært gode nok til å nyte godt av statens penger. Det gjelder spesielt de såkalte storbymidlene til Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Også pengepotten «alternativ bruk av riksveimidler» har vært benyttet i beskjedent omfang.


Tildelingen av storbymidlene har skjedd uten at investeringene har vært vurdert i sammenheng med veiinvesteringene. Fra og med neste år vil utdelingen av disse midlene skje som en del av den ordinære plan- og budsjettprosessen i veisektoren.


- Venstrehåndsarbeid
Lederen av Kollektivtransportprogrammet, samferdselssjef Kjell Abildsnes i Vest-Agder, sier at departementet dermed går stikk motsatt vei i forhold til de anbefalinger forskningsprogrammet trakk opp. Det konkluderte nemlig med at kollektivtransporten må få en egen «talsmann» og ikke konkurrere om oppmerksomhet og penger hos veimyndighetene.
- Veikontorene har kompetanse på bygging og vedlikehold av veier. Hvis kollektivtransporten legges inn under veikontorene, blir det venstrehåndsarbeid, sier Abildsnes til Kommunal Rapport.

Skrevet av: Ingun Larsen