Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo og Akershus får mest

Oslo og Akershus blir prioritert når det gjelder investeringer i kollektivtransporten. Bergen, Stavanger og Trondheim må vente til år 2001 før de får mer penger fra staten.

I første fireårsperiode vil bevilgningene til kollektivtransporten være på omtrent det samme nivå som i år. Pengene skal ligge innenfor rammen til riksveiinvesteringene. Først etter år 2001 vil staten ta et større løft for kollektivtransporten i storbyene, fremgår det av forslaget til Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVVP).


Selv om Samferdselsdepartementet har utropt Oslo og Akershus til vinneren av storbymidlene i denne omgangen, synes ikke politikerne at de har vunnet noen stor gevinst.


- Det er tverrpolitisk enighet om at dette ikke monner i det hele tatt Det er særlig de lave bevilgningene til jernbanen som hindrer en ordentlig satsing på kollektivtrafikken, sier lederen av samferdselsutvalget i Akershus, Jan Vevatne (V).


Det er satt av 1,3 milliarder kroner til NSB, behovet er 7,5 milliarder for å bygge dobbeltspor fra Oslo til Asker og fra Oslo til Ski.


- Det er innlysende at Oslo og Akershus ikke kan veibygge seg ut av de trafikk- og miljøproblemene vi har i dag. Bare en skikkelig investering i jernbanen kan løse problemene, sier Vevatne.


Når det gjelder øvrig satsing på kollektivtransporten i regionen arbeides det nå med å sette opp en plan i den såkalte Oslo 2-pakken. Prisantydningen på denne er 10-20 milliarder kroner. Fylkesutvalget i Akershus har bedt regjeringen foreslå for Stortinget at bompengeinntektene som går til investeringer i kollektivtransporten skal økes fra 20 til 30 prosent.


Skrevet av: Kommunal Rapport