Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ulovlig tvang ved tre Trondheim-sykehjem

Pasienter sperres inne uten at noen har vurdert om det er lov. På tre år har ansatte ikke fått opplæring i reglene, men nå lover kommunen bot og bedring. Les også: 15 kommuner bryter pasientrettighetsloven

Statens helsetilsyn har i år satt fokuset på bruk av tvang og makt ved norske sykehjem. Det er planlagt 55 tilsyn i løpet av året. Så langt har det kommet rapporter fra tilsyn med 15 kommuner, som alle bryter pasientrettighetsloven.

– Oppsummeringen av våre undersøkelser kommer våren 2012. Det er per i dag påbegynt 25 tilsyn, sier direktør Lars E. Hanssen.

Ulovlig i Trondheim

Helsetilsynet i Sør-Trøndelag har avdekket lovbrudd ved tre sykehjem i Trondheim kommune. Tvang og makt blir brukt mot pasienter, uten at de strenge kravene i pasientrettighetslovens kapittel 4A blir overholdt.

Rapporten fra Helsetilsynet avdekker at de ansatte ikke har fått opplæring i regelverket, utover at enkelte ansatte fikk en halv dags kurs i 2008.

Det forelå ifølge rapporten ingen plan for overføring av denne kompetansen, eller andre planer for opplæring.

Tre års planlegging

Trondheim kommune har 27 sykehjem, og Helsetilsynet gjorde stikkprøvekontroll ved tre av disse. Kommunaldirektør Helge Garåsen forteller at enkelte sykehjem er vesentlig bedre på regelverket enn hva tilsynet avdekker.

– Men jevnt over mangler det kompetanse om regelverket i organisasjonen, sier Garåsen.

– Hvordan forklarer du at ingen ansatte har fått opplæring i regelverketsiden 2008?

– Vi har det siste året jobbet med å bygge opp en kompetanseplan, som vil ha som hovedfokus å gi våre ansatte mer kunnskap om demens. Det har tatt lengre tid å bygge opp enn vi først antok.

80 prosent av pasientene ved sykehjem i Trondheim har en eller annen grad av demens, ifølge kommunaldirektøren.

Kommunens kompetanseplan er nå klar, og alle ansatte skal gjennom et opplæringsopplegg.

– Det er viktig å ha kunnskap om hvordan man forebygger atferdsproblemer hos demente, og hvordan man skal gå fram når man må bruke makt eller tvang. Undervisningsopplegget skal ta for seg dette, og vil være en del av basiskompetansen som ansatte må ha for å kunne jobbe hos oss.

Får ikke opplæring

En gjennomgang Kommunal Rapport har gjort av de 15 tilsynsrapportene som til nå er klare, viser at manglende opplæring er den klart hyppigste årsaken til at reglene om tvang og makt brukes. Mangelen på kunnskap gjør at pleierne ikke er i stand til å identifisere at en handling oppfattes som tvang av pasienten, og prosedyrereglene i loven blir dermed heller ikke fulgt.

Manglende evne til å vurdere pasientens samtykkekompetanse, altså evnen til å kunne si fra på egne vegne, er også en gjenganger. Flere av kommunene får også kritikk av Helsetilsynet for mangelfull og uoversiktlig journalføring.

Refleksjon som verktøy

Kommunesektorens interesseorganisasjon (KS) mener at bruken av tvang i norske sykehjem kan reduseres. KS trekker fram Glemmen sykehjem i Fredrikstad som et godt eksempel. Erfaringene tyder på at etisk refleksjon sammen med opplæring i lovverket har bidratt til å redusere bruken av tvang.

– Sykehjemmet har utarbeidet refleksjonskort med utgangspunkt i pasientrettighetslovens kapittel 4 A. Refleksjonskortene gir personalet stikkordene de trenger for å reflektere over vanskelige situasjoner knyttet til tvang, forteller fagsjef for etikk i KS, Kari Hesselberg.

Noen av eksemplene fra kortene er «hva gjør du hvis en pasient nekter å legge seg, og i stedet forstyrrer sine medpasienter?», «er det i orden å blande medisin i syltetøy?», «hva slags makt har vi overfor pasientene?».

Etter tre måneder med drøfting av reglene og refleksjon over praksis på avdelingen, viste en undersøkelse blant de ansatte at 80 prosent var blitt bevisste på hvordan tvang kan begrenses.

– Refleksjonskortene som undervisningssykehjemmet for Østfold, Glemmen sykehjem, har utviklet, er nå blitt et populært verktøy i en rekke andre kommuner, sier Hesselberg.

Pasientrettighetsloven kapittel 4A

  • Oppstiller regler for hvordan yte tvungen helsehjelp til pasienter
  • Reglene er til for at helsehjelpen gis, samtidig som bruk av tvang forebygges
  • Helt bestemte prosedyrer må følges før tvang brukes
  • Det skal bl.a. fattes vedtak. Hjelp må straks avbrytes om lovens vilkåret for tvang faller bort