Resultater fra en undersøkelse utført av NIFU tyder på at det er bedre trivsel og mindre uro i klasser med mye lærerstyrt undervisning. Foto: Colourbox
Resultater fra en undersøkelse utført av NIFU tyder på at det er bedre trivsel og mindre uro i klasser med mye lærerstyrt undervisning. Foto: Colourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Tydelige lærere gir bedre resultater

Tydelige lærere og mye lærerstyrt undervisning gir bedre skoleprestasjoner enn såkalt elevaktiv undervisning, viser en ny spørreundersøkelse.

Undersøkelsen er utført av forskningsinstituttet NIFU på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den bygger på svar fra om lag 3.000 elever i ungdomsskole og videregående skole.

NIFU sammenligner lærerstyrt og elevaktiv undervisning. Den første typen kjennetegnes av tradisjonell tavleundervisning, mens den andre i større grad er basert på gruppearbeid, prosjektarbeid og andre former for mer elevaktiv undervisning.