– Vanlige analyser av samferdselsprosjekter prisfester som oftest bare den direkte nytteverdien for trafikantene. Den indirekte verdiskapingseffekten av prosjektene er systematisk utelatt eller undervurdert i de samfunnsøkonomiske analysene, sier samfunnsøkonom Arve Helseth i COWI.
– Vanlige analyser av samferdselsprosjekter prisfester som oftest bare den direkte nytteverdien for trafikantene. Den indirekte verdiskapingseffekten av prosjektene er systematisk utelatt eller undervurdert i de samfunnsøkonomiske analysene, sier samfunnsøkonom Arve Helseth i COWI.
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

– Nytten av veiprosjekter undervurdert

Den samfunnsøkonomiske nytteverdien av samferdselsprosjekter blir undervurdert. Indirekte gevinster er langt større enn tidligere antatt, ifølge en ny rapport.

Til våren legger regjeringen fram en oppdatert nasjonal transportplan, NTP, en kjøreplan for samferdselsinvesteringer i Norge fram til 2020.

Men NTP har en alvorlig mangel, mener samfunnsøkonom Arve Helseth i COWI.