Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Mener offentlighetsloven bør endres

"Offentlighetslovens far" lar seg overraske både positivt og negativt over åpenheten i Kommune-Norge, og mener det er på tide å stramme inn kravet til publisering av journaler på nett. Les også: – Bør lage nytt rundskriv

Harald Hove ledet utvalget bak offentlighetsloven som tro i kraft i 2009, og har vurdert undersøkelsen “Åpenhetsindeksen 2011” på forespørsel fra Kommunal Rapport. Hans konklusjon er følgende:

– Jeg er ikke sikker på om resultatet hadde blitt like bra, om man hadde forsøkt seg på en lignende kartlegging mot 430 statlige institusjoner.

Vil ha plikt til å publisere på nett

27 kommuner har ikke publisert postjournal på sine hjemmesider. 25 kommuner har heller ikke publisert saksdokumenter til politiske møter. Det kom fram da Norsk presseforbunds offentlighetsutvalg i forrige uke presenterte undersøkelsen “Åpenhetsindeksen 2011”.

– Det er nok mulig vi er kommet dit nå, at det vil være riktig å regulere gjennom lov eller forskrift,  kommuner og fylkeskommuners plikt til å legge ut postjournal og saksdokumenter til møter i folkevalgte organer på sine hjemmesider, sier Hove.

Har arbeider til daglig som advokat, og er dessuten Venstre-politiker i Hordaland fylkeskommune.

Reagerer på treg saksbehandling

Kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) mener at mange kommuner kan lære mye av Åpenhetsindeksen. Harald Hove er enig, og mener særlig at undersøkelsens funn om saksbehandlingstid av innsynskrav bør gi tydelige signaler.

– 209 kommuner gir innsyn innenfor en tidsramme av tre dager. Dette er positivt, særlig for de 135 kommunene som ga innsyn innen en dag. Men det er tilsvarende svært negativt at så mange som 189 kommuner har brukt mer enn fem dager, sier offentlighetseksperten.

Han mener det med fordel kan vurderes å innføre en formulering om maks saksbehandlingstid.

– I dagens lov heter det at innsynskrav skal avgjøres “uten ugrunnet opphold”. Det burde kanskje fastsettes en plikt til at kravet skal være avgjort innen maks tre dager, med mindre det foreligger særlige forhold, sier Hove. Han forteller at dette ble diskutert i arbeidet med offentlighetsloven.

– Faren med en slik formulering er at offentlige organ med samme forhold til loven som de 189 kommunene kanskje vil lene seg tilbake, og bruke tredagersfristen som en sovepute i stedet.

Svarer ikke på spørsmål

Kommunal Rapport har stilt politisk ledelse i Justisdepartementet en rekke spørsmål både om evalueringen og om Åpenhetsindeksen. Vi kommer ikke lenger enn til kommunikasjonsavdelingen.

«Som kjent skal det gjennomføres en evaluering av offentlighetsloven. Før evalueringen er gjennomført er det ikke naturlig at departementet uttaler seg på generell basis om hvordan loven fungerer», skriver kommunikasjonsrådgiver Tonje Torsgård i en e-post.

Kommunal Rapport gjør oppmerksom på at vår journalist Vegard Venli er medlem i Norsk presseforbunds offentlighetsutvalg, og har deltatt i kartleggingsarbeidet bak Åpenhetsindeksen.

  • Møteoffentlighet og prosedyreregler for møter i folkevalgte organer reguleres av kommuneloven.
  • Dokumentoffentlighet reguleres av offentlighetsloven.
  • Kommunaldepartementet har ansvar for Kommuneloven, mens Justisdepartementet har ansvar for offentlighetsloven.