Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Full informasjon om tjenestetilbudet i Sandnes

Hva er hjemmehjelp i Sandnes? Det er ingen hemmelighet lenger, etter at kommunen laget nye brosjyrer og kalte det serviceinformasjon.

– Vi forteller hva vi kan gjøre, og hva vi ikke kan gjøre, sier informasjonsrådgiver Marianne Jørgensen i Sandnes kommune.


I en detaljert brosjyre om hjemmehjelp får alle eldre og pensjonister vite hva de kan forvente av kommunen. Ifølge informasjonsrådgiveren er brosjyren positivt mottatt.



Ikke middag

Det er et halvt år siden Sandnes startet med såkalt serviceinformasjon – som andre steder også kalles servicedeklarasjoner- eller erklæringer.


I detalj får de eldre vite at kommunen ikke yter hjelp til eksempelvis laging av middag, storvask av tøy for hånd eller storrengjøring. Hjemmehjelpen kan derimot rengjøre rom som brukes daglig, smøre brødmat eller bestille varm mat. Vasking av tøy må skje i halv- eller helautomatisk maskin, og hjemmehjelpen kan handle inn i nærmeste butikk en gang i uken.


I tillegg til hjemmehjelp har kommunen også laget serviceinformasjon for vann og avløp, biblioteket og barnehager. Sandnes vil etter hvert ta fatt på nye tjenester.


– I alle nøkkeltjenestene lager vi tjenestefakta som forteller om innhold og omfang, sier Jørgensen.



Dårlig informasjon

Hun opplyser at denne delen er mer detaljert og brukes internt til kvalitetsutvikling.


Bakgrunnen for satsingen på informasjon i Sandnes er en brukerundersøkelse Norsk Gallup Institutt gjennomførte for kommunen i 1996. I undersøkelsen kom det fram at kommunens informasjon på en del områder var for dårlig. Brukerne forventet også mer av kommunen enn det kommunen var i stand til å gi.