Akademikernes Knut Aarbakke er kritisk til at ikke flere kommuner har sivil- eller samfunnsøkonomer ansatt. (Foto: Akademikerne)
Akademikernes Knut Aarbakke er kritisk til at ikke flere kommuner har sivil- eller samfunnsøkonomer ansatt. (Foto: Akademikerne)
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Etterlyser flere økonomer i kommunene

Kommunene har ansatt for få økonomer med samme utdannelse som meglerne i Terra Securities, mener Akademikerne. Her ser du hvor mange økonomer det er i din kommune.

Ved nyttår hadde under halvparten av kommunene sivil- eller samfunnsøkonomer ansatt, viser en ny rapport som ble presentert i Dagens Næringsliv lørdag.

Til sammen jobber det 551 «økonomer» i Kommune-Norge, viser tallene som også Kommunal Rapport har fått tilgang til. Over halvparten av disse befinner seg i de 25 største kommunene.

Færre i Robek-kommuner

Samtidig hadde store kommuner som Ullensaker, Molde, Steinkjer og Levanger ingen sivil- eller samfunnsøkonomer i sine staber per nyttår.

Tallene viser også at det er færre av disse økonomene i kommuner som er i Robek, enn i resten av landet. Av de 52 kommunene som før sommeren var på svarteliste, var det bare 20 som hadde sivil- eller samfunnsøkonomer – inkludert de ti største. Til sammen delte disse kommunene på 38 ansatte med så høy økonomiutdannelse.

Med i tallene er alle som har minst fem års utdannelse - altså det som i dag kalles masterutdanning eller høyere. Det er dette som defineres som akademikere. Dermed er for eksempel ikke folk med den gamle kommunalhøyskoleutdanningen med, ei heller folk med bachelorutdanning med fordypning i kommuneøkonomi.

Utdanningen som Akademikerne etterlyser at kommunene må få, er ironisk nok den samme som nøkkelpersoner i Terra Securities hadde, da selskapet fikk med åtte kommuner på ekstrem gambling i det amerikanske lånemarkedet.

- Det er forskjell på økonomer også, og i noen av Terra-kommunene satt det ansatte som hadde denne utdanningen. Men jeg tror sjansen for å unngå slike situasjoner er større hvis du har mer kompetanse. Da har du noen som kan rope et varsku, sier leder i Akademikerne, Knut Aarbakke, til Kommunal Rapport.

Han understreker at en bachelorgrad også gir verdifull kompetanse, men mener det å få høyere utdannede økonomer inn blir verdifullt for å få en god nok styring.

- Dette er komplekse enheter. Du skal ha en stor bedrift som omsetter for så mye som en middels norsk kommune. Mitt håp er at kommunene tar i bruk denne kompetansen. Dobler du antallet siviløkonomer i kommunesektoren, ville du få bedre økonomistyring.

I Dagens Næringsliv går Aarbakke langt i å si at mangelen på økonomer viser at Kommune-Norge må endre struktur. Overfor Kommunal Rapport er han mer dempet:

- Dette er ett av de forholdene som gjør at vi bør begynne å diskutere sammenslåing litt nøyere. Vi må få fram en del av disse argumentene. En konsekvens kan være at vi trenger færre kommuneadministrasjoner. Noen kan si at vi kan løse dette ved interkommunalt samarbeid. Det kan godt tenkes. Men å legge lokk på strukturdebatten blir å begynne i feil ende. Kommuneverden blir mer og mer kompleks. Samhandlingsreformen kan bli en bombe for mange kommuner, ikke minst økonomisk.

KS-rapport i bunn

Bakgrunnen for Akademikernes utspill er en rapport som KS har utarbeidet på oppdrag av fagforeningen. Rapporten viser hvor mange ansatte i kommunene har femårig utdanning.

Tallene viser at det er langt større mangel på jurister enn sivil- og samfunnsøkonomer i kommunene. Flest kommuner har naturvitere, lektorer og realister.

Aarbakke hadde også sett at det ble flere jurister i kommunene. Ifølge Akademikerne sier mange kommuner at de kjøper juristtjenester av private. Da venter man gjerne til det faktisk brenner, mener Aarbakke.

- Vi har hentet fram tallene for å få rådmenn og ordførere til å tenke over om man har den kompetansen kommunen trenger. Det bør være grunnlag for å rekruttere inn flere akademikere i norske kommuner.

Vil styrke offentlig økonomi

Generalsekretær i Norges kemner- og kommunekassererforbund (NKK), Asbjørn O. Pedersen, er kritisk til å blande sammen antallet økonomer med debatt om kommunestruktur. Han viser til hvordan store finansinstitusjoner opptrådte under finanskrisen, med all sin økonomikompetanse, som eksempel på at mange økonomer på ett sted ikke nødvendigvis er saliggjørende.

- Man kan ikke måle kvaliteten på den økonomiske kompetansen i kommunene ved å telle antall sivil- eller sosialøkonomer. Det er mye som skjer i kommunene, som ikke inngår i siviløkonomutdanningen. Det kommunene trenger, er ulike typer kompetanse. Derfor er det også et tankekors at det nå er planer om å droppe faget offentlig regnskap og budsjettering fra bachelorgraden i revisjon og økonomi.

Pedersen hadde gjerne sett at det fantes en bachelorutdanning i kommuneøkonomi.

- Kommuneøkonomi er et spesielt fag, og det er en del ting i kommunen som samfunnsbedrift som ikke kan måles i lønnsomhet. Vi jobber i bedrifter som skal være effektive, ikke lønnsomme. Beredskap blir for eksempel aldri lønnsomt, sier Pedersen.

 Her er økonomlista

Disse kommunene har ansatte med minst fem års økonomiutdannelse ansatt (tall per 31.12.2010, kilde KS):

 

Oslo

Økonomer

65

Bergen

Økonomer

34

Bærum

Økonomer

33

Bodø

Økonomer

17

Trondheim

Økonomer

14

Kristiansand

Økonomer

10

Tromsø

Økonomer

10

Asker

Økonomer

9

Drammen

Økonomer

9

Ringsaker

Økonomer

9

Stavanger

Økonomer

9

Sandefjord

Økonomer

7

Sandnes

Økonomer

7

Tønsberg

Økonomer

7

Halden

Økonomer

6

Økonomer

5

Lunner

Økonomer

5

Moss

Økonomer

5

Skien

Økonomer

5

Vestvågøy

Økonomer

5

Fredrikstad

Økonomer

4

Hamar

Økonomer

4

Kristiansund

Økonomer

4

Kvinesdal

Økonomer

4

Larvik

Økonomer

4

Lillehammer

Økonomer

4

Lillesand

Økonomer

4

Narvik

Økonomer

4

Sørum

Økonomer

4

Voss

Økonomer

4

Ålesund

Økonomer

4

Askim

Økonomer

3

Fjell

Økonomer

3

Gjøvik

Økonomer

3

Grimstad

Økonomer

3

Hemnes

Økonomer

3

Horten

Økonomer

3

Kvinnherad

Økonomer

3

Lier

Økonomer

3

Lindesnes

Økonomer

3

Oppegård

Økonomer

3

Os

Økonomer

3

Rælingen

Økonomer

3

Sarpsborg

Økonomer

3

Skedsmo

Økonomer

3

Ski

Økonomer

3

Sola

Økonomer

3

Stjørdal

Økonomer

3

Tana

Økonomer

3

Askøy

Økonomer

2

Bamble

Økonomer

2

Eidsvoll

Økonomer

2

Eigersund

Økonomer

2

Elverum

Økonomer

2

Fauske

Økonomer

2

Finnøy

Økonomer

2

Fitjar

Økonomer

2

Flekkefjord

Økonomer

2

Flora

Økonomer

2

Froland

Økonomer

2

Fusa

Økonomer

2

Førde

Økonomer

2

Haram

Økonomer

2

Karmøy

Økonomer

2

Kongsberg

Økonomer

2

Lindås

Økonomer

2

Lørenskog

Økonomer

2

Malvik

Økonomer

2

Nittedal

Økonomer

2

Nord-Fron

Økonomer

2

Nordre Land

Økonomer

2

Nøtterøy

Økonomer

2

Odda

Økonomer

2

Porsgrunn

Økonomer

2

Rana

Økonomer

2

Ringerike

Økonomer

2

Sortland

Økonomer

2

Stord

Økonomer

2

Strand

Økonomer

2

Stranda

Økonomer

2

Time

Økonomer

2

Tysvær

Økonomer

2

Vestby

Økonomer

2

Vågan

Økonomer

2

Øvre Eiker

Økonomer

2

Øygarden

Økonomer

2

Ål

Økonomer

2

Alstahaug

Økonomer

1

Alta

Økonomer

1

Andebu

Økonomer

1

Andøy

Økonomer

1

Arendal

Økonomer

1

Aurskog-Høland

Økonomer

1

Balestrand

Økonomer

1

Berlevåg

Økonomer

1

Bjerkreim

Økonomer

1

Bjugn

Økonomer

1

Brønnøy

Økonomer

1

Bykle

Økonomer

1

Eid

Økonomer

1

Etne

Økonomer

1

Farsund

Økonomer

1

Fjaler

Økonomer

1

Frogn

Økonomer

1

Gloppen

Økonomer

1

Grane

Økonomer

1

Grong

Økonomer

1

Grue

Økonomer

1

Gulen

Økonomer

1

Hammerfest

Økonomer

1

Harstad

Økonomer

1

Haugesund

Økonomer

1

Herøy

Økonomer

1

Hjartdal

Økonomer

1

Hof

Økonomer

1

Hol

Økonomer

1

Holmestrand

Økonomer

1

Hurdal

Økonomer

1

Høyanger

Økonomer

1

Iveland

Økonomer

1

Kautokeino

Økonomer

1

Klepp

Økonomer

1

Kongsvinger

Økonomer

1

Kragerø

Økonomer

1

Krødsherad

Økonomer

1

Kvalsund

Økonomer

1

Lardal

Økonomer

1

Leksvik

Økonomer

1

Lesja

Økonomer

1

Lom

Økonomer

1

Luster

Økonomer

1

Lyngdal

Økonomer

1

Lærdal

Økonomer

1

Løten

Økonomer

1

Mandal

Økonomer

1

Melhus

Økonomer

1

Nedre Eiker

Økonomer

1

Nes

Økonomer

1

Nissedal

Økonomer

1

Nome

Økonomer

1

Oppdal

Økonomer

1

Overhalla

Økonomer

1

Rakkestad

Økonomer

1

Randaberg

Økonomer

1

Rauma

Økonomer

1

Rennesøy

Økonomer

1

Rissa

Økonomer

1

Risør

Økonomer

1

Røros

Økonomer

1

Røyken

Økonomer

1

Råde

Økonomer

1

Salangen

Økonomer

1

Saltdal

Økonomer

1

Sande

Økonomer

1

Sauda

Økonomer

1

Skodje

Økonomer

1

Sogndal

Økonomer

1

Solund

Økonomer

1

Songdalen

Økonomer

1

Spydeberg

Økonomer

1

Stange

Økonomer

1

Steigen

Økonomer

1

Stryn

Økonomer

1

Sunndal

Økonomer

1

Søgne

Økonomer

1

Sørreisa

Økonomer

1

Tinn

Økonomer

1

Tjeldsund

Økonomer

1

Tjøme

Økonomer

1

Trysil

Økonomer

1

Tvedestrand

Økonomer

1

Tysnes

Økonomer

1

Ulstein

Økonomer

1

Ulvik

Økonomer

1

Utsira

Økonomer

1

Vadsø

Økonomer

1

Vaksdal

Økonomer

1

Valle

Økonomer

1

Vanylven

Økonomer

1

Vegårshei

Økonomer

1

Vennesla

Økonomer

1

Verran

Økonomer

1

Vestre Toten

Økonomer

1

Vik

Økonomer

1

Vindafjord

Økonomer

1

Vinje

Økonomer

1

Volda

Økonomer

1

Øksnes

Økonomer

1

Øystre Slidre

Økonomer

1

Åmli

Økonomer

1

Åmot

Økonomer

1

Ås

Økonomer

1

Åseral

Økonomer

1