Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bro og tunneler gir ikke økonomisk gevinst

Milliardinvesteringene i bro og tunneler for å erstatte ferger har ikke gitt noen økonomisk gevinst i næringslivet.

Det mener flertallet av bedriftslederne som er spurt om hvordan Ålesund-tunnelene og Askøybrua har virket inn på bedriftenes økonomi.


53 prosent av bedriftslederne mener at den fergefrie forbindelsen ikke har hatt noe å si for det økonomiske resultatet. Det forklares blant annet med at transportkostnadene kun utgjør 3-4 prosent av omsetningen i de undersøkte bedriftene.


Det er Møreforskning som har stilt spørsmålene og konkludert i rapporten «Gir infrastrukturinvesteringer næringsøkonomisk vekst?»


Forskerne konkluderer med at infrastrukturens innvirkning på bedriftenes økonomiske resultat er usikker.


Samferdselsprosjektene har heller ikke bidratt til mange nyetableringer. Kun 10 bedrifter har rapportert om investeringer som er gjort som en direkte følge av fastlandsforbindelsen.


Bedre tilgjengelighet har heller ikke hatt noen innvirkning på næringslivets muligheter for å rekruttere ledere. Kun 9 prosent av bedriftene sier at det har hatt stor betydning.


Likevel mener næringslivet at fastlandsforbindelsene er bra for bedriftene, selv om de ikke har noen målbar effekt på økonomien. Det mest positive er spart reisetid og fri ferdsel hele døgnet. Og følelsen av å være nærmere bysentrum. Disse faktorenes innvirkning har ikke vært målbare i forhold til de økonomiske resultatene.


Disse fordelene blir tillagt så stor vekt at brukerne er villige til å betale mye for å slippe fergen. De som reiser i tjenesten, tåler opptil 40 prosent økning av avgiften. En knapp tredel sier de foretrekker fortsatt fergetilbud.


- Lønnsomhet ikke viktigst
En annen studie av samferdselsinvesteringene, utført av diplomstudenter på Handelshøyskolen BI, konkluderte med at lønnsomhet og nytte-kostnadsvurderinger ikke spiller noen rolle når veimilliardene fordeles på Stortinget. 75 prosent av pengene blir fordelt etter en historisk brøk uten at lønnsomheten blir vurdert, ifølge diplomoppgaven.
Diplomstudentene mente at fergeavløsningsprosjektene på Vestlandet er typiske eksempler på ulønnsom veibygging.

Skrevet av: Ingun Larsen