Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bompenger på ferge gir helårsvei

Fergereisende på tre samband i Sognefjorden må betale ekstra avgift for at Vikafjellsvegen skal opprustes til helårsvei.

Samferdselsdepartementet har gitt grønt lys for bompengeinnkreving på fergestrekningene, selv om dette er i strid med veiloven.


Fergepassasjerene på den ene av strekningene, Dragsvik-Hella, må dermed betale for å finansiere en veistrekning på andre siden av fjorden. I henhold til veiloven skal de betalende ha direkte nytte av å betale bomavgift. Derfor har Vegdirektoratet tidligere avslått søknaden fra kommunene Vik, Voss, Bergen og Hordaland og Sogn og Fjordane fylkeskommuner.


Samferdselsdepartementet har altså gitt etter for deres ønsker, men Kjell Rosanoff i departementet innrømmer at saken har vært vanskelig.


- Har departementet nå åpnet for en mer liberal praksis?


- Nei, vi ønsker ikke en utglidning av veilovens bestemmelser om bompengeinnkreving. Utgangspunktet er fortsatt at bomavgiften skal kreves inn fra de trafikantene som har direkte nytte av veistrekningene som blir utbedret eller bygget ved hjelp av bompengene.


- Er det rettferdig at de reisende på den ene strekningen skal være med på å finansiere en vei som bare andre har nytte av?


- Rettferdighet er ikke et enkelt begrep i denne sammenhengen. Hvis sambandet Dragsvik-Hella ble tatt ut av bompengeordningen, ville det ikke komme inn nok penger til prosjektet på Vikafjellet, sier Rosanoff.


Balestrand imot
Ifølge Rosanoff har departementet lagt vekt på at et flertall i Vik, Voss og Bergen så sterkt ønsker opprustning av Vikafjellsvegen til helårsvei. Balestrand var eneste kommune som gikk imot bompengeinnkreving på strekningen Dragsvik-Hella, med et knapt flertall på 11 mot 10. For øvrig var det flertall i Balestrand for at de to andre strekningene, Vangsvik-Hella og Vangsvik-Dragsvik på den andre siden av Sognefjorden, skal innføre bomavgift.
Ordfører Åse Kari Einevoll (V) i Balestrand stemte for innkrevingen. To årsaker var avgjørende for henne:
- En utbedring av Vikafjellsvegen vil ha stor betydning for hele regionen. Dessuten skal pendlerne på fergene slippe å betale bomavgift, sier hun.
Bomavgiften på de tre fergestrekningene vil være nok til å fullfinansiere utbedring av Vikafjellsvegen med 35 millioner kroner i første omgang. Neste trinn er tunnel til 200 millioner kroner.
Alternativet, å sette opp bomstasjonen på Vikafjellsvegen, blir for dyrt både i drift og investering til at det er aktuelt. Men det er Stortinget som har siste ord i saken. Alle bompengeprosjekter må godkjennes av Stortinget.


Rogaland prøver seg
Fylkesadministrasjonen i Rogaland har også prøvd seg med et lignende forslag. Regionalutviklingssjef Terje Fatland har anbefalt at de reisende med den nye direktefergen mellom Stavanger-Bergen skal betale bomavgift for å være med på å finansiere Rennfast. Fungerende samferdselssjef i Hordaland, Erling Hodneland, sier til Stavanger Aftenblad at det er en dårlig idé.
- De som velger andre reisemåter enn det bompengefinansierte sambandet, skal slippe å betale bompenger til et samband de vitterlig ikke bruker, sier han.
Forslaget er ikke politisk behandlet ennå, verken i Rogaland eller Hordaland.

Skrevet av: Ingun Larsen