Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

IT for livet

Jakten på informasjon i det offentlige kan oppleves som et mareritt. Særlig hvis letingen gjøres via telefon eller trykksaker. Nå skal LivsIT bli ditt elektroniske hjelpemiddel.

Det er Statens Informasjonstjeneste (SI) og Statskonsult som har tatt initiativ til å lage en gedigen «elektronisk sekk» med all tenkelig informasjon. LivsIT skal bli et verktøy for alle, med informasjon som trengs i ulike livssituasjoner.


Utgangspunktet er at offentlig informasjon bør tilrettelegges slik at brukerne enkelt kan søke på et emne, uten å måtte vite hvem som er ansvarlig for informasjonen og hvor den er lagret.


Nye tjenester
Tanken er at om du for eksempel er enslig forsørger, skal skilles, pensjoneres eller blir arbeidsledig, så har du behov for informasjon. Men informasjonen er ofte spredt på ulike kommunale og statlige etater.
Gjennom LivsIT skal all informasjon fra ulike kilder innhentes, organiseres og presenteres på en oversiktlig måte. Målet er etablering av nye elektroniske tjenester med utgangspunkt i det som allerede finnes i registre, arkiver, brosjyrer og oppslagsverk. Rent teknisk er Internett «porten» ut.
- Vi skal ikke lage en ny stor base, den er der allerede. Vår oppgave er å sikre enkel tilgang som gjør at brukeren henvises direkte dit hun skal, sier Ivar Solheim i Norsk Regnesentral, som leder prosjektet.


Pilotkommuner
Prosjektet finansieres av SI og Statskonsult, og foruten Rikstrygdeverket, Brønnøysundregistrene og Planleggings- og samordningsdepartementet, deltar fire kommuner i en prosjektgruppe.
De fire, Øvre Eiker, Stovner bydel i Oslo, Løten og Askøy, skal arbeide med henholdsvis eldre og pensjonister, utdanning og ungdom, arbeidsledighet og bedriftsetablering. I første omgang er det saksbehandlere i kommunene som skal prøve ut en prototype på LivsIT. Kommunene er valgt fordi de har markert seg i IT-arbeidet.

Skrevet av: Mikkel Friis