Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Mål for IT i skolen

«Norske elever, lærlinger, studenter, lærere og instruktører i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og høyere utdanning skal bli personlige EDB-brukere i den forstand at de er i stand til å utnytte IT i læringsarbeid hvor IT kan gi merverdi til læringen og at de har grunnlag for å ta i bruk IT i arbeidsliv og fritid.»


De minste
«…Det ligger en spesiell utfordring i oppstarten av læringsprosessen når elevene har svært ulik bakgrunn når det gjelder bruk av IT … og det er også en utfordring etter hvert å kunne gi foreldre informasjon om ulike tilnærmingsmåter til EDB-opplæringen.»


Planer

  • Ved 43 prosent av barneskolene og 73 prosent av ungdomsskolene inngår bruk av IT i undervisningen i planene.
  • Ved 47 prosent av barneskolene og 66 prosent av ungdomsskolene inngår kompetansehevning i bruk av IT i planene.

(Kilde: «IT i norsk utdanning, plan for 1996-1999», Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet)«Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet og informasjonsteknologien. Elevane bør utvikle evne til å kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk reiskap i arbeidet med fag, tema og prosjekt. Informasjonsteknologi kan setje elevar i stand til å nytte databasar i inn- og utland. »


«Både jenter og gutar bør stimulerast til å nytte informasjonsteknologi for å motverke sosial og kjønnsmessig ulikskap i opplæringa. Utviklinga på dette området går raskt. Det er viktig at ein lokalt finn fram til løysingar som gir rom for utprøving, utveksling av røynsler og oppfølging på tvers av faga.»


(Kilde: Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, prinsipper og retningslinjer for opplæringa.)


Skrevet av: Kommunal Rapport