Eivor Evenrud (Rødt) har tatt initiativet åpen høring om ytringsfrihet for lærere i Osloskolene. Foto: Andre Løyning
Eivor Evenrud (Rødt) har tatt initiativet åpen høring om ytringsfrihet for lærere i Osloskolene. Foto: Andre Løyning
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Skal lufte ut om ytringsfrihet

Faktorer som hindrer at lærere og elever får bruke ytringsfriheten er ett av temaene som blir tatt opp i høring om ytringsfrihet i skolene i Oslo nå i mai.

22. mai arrangerer kultur- og utdanningskomiteen i Oslo åpen høring om ytringsfrihet i Osloskolene. Bakgrunnen er kritikken av lærer Simon Malkenes sin beskrivelse av hvordan en klassetime kan være.

– Hovedbolken vil bli med direktør for utdanningsetaten i Oslo, Astrid Søgnen, men vi vil også kalle inn en jurist, Utdanningsdirektoratet, mobbeombudet i Oslo, fagforeningene og Elevorganisasjonen, sier nestleder i kultur- og utdanningskomiteen, Eivor Evenrud (Rødt), som har tatt initiativ til høringen.

Beskrev en typisk skoletime

Debatten som lektor Simon Malkenes startet om forholdene i Oslo-skolen i Dagsnytt 18 i mars, gikk raskt over i en diskusjon om ytringsfrihet og krenkelser.

Malkenes beskrev en typisk skoletime i Dagsnytt 18. Han brukte ikke elevenes navn, men forbokstaver. Han ble deretter beskyldt for å ha krenket sine elever i debatten som i utgangspunktet handler om fritt skolevalg. Saken endte med at skoleledelsen ved Ulsrud videregående skole ga Malkenes en tilrettevisning, som er den mildeste formen for reaksjon i disiplinærsaker.

Må be om sitatsjekk

Konklusjonen i tilrettevisningen er ifølge Aftenposten følgende: «Læreren skal kunne uttale seg i media, men elever skal ikke kunne identifiseres. Og han skal alltid kreve sitatsjekk før noe blir offentliggjort.»

Dette er temaene som skal behandles på høringen:

  • Hvordan står det egentlig til med den grunnlovsfestete ytringsfriheten i dagens osloskole?
  • Hvordan praktiseres uttalt politikk og vedtak som omhandler vilkårene for å ivareta ytringsfriheten?
  • Hvordan er den praktiske situasjonen for ansatte og elever innenfor styringssystemet i osloskolen?
  • Hvilke faktorer er, eller kan være, til hinder for at den enkelte får oppfylt sine rettigheter i Grunnlovens § 100?

– Den nye opplæringsloven pålegger skolene å ha nulltoleranse mot krenkelse. Klassekampen har skrevet at Utdanningsetaten har mottatt 61 meldinger om krenking det siste året. Vil høringen også handle om hvor terskelen for krenkelse går?

– Det er ikke hovedtema for høringen, men jeg er ganske sikker på at noen vil ta det opp, tror Evenrud.

 I Norsk Lektorlag sin medlemsundersøkelse i 2017 kom det fram at over halvparten av dem som svarte, er redde for å kritisere forhold ved egen skole fordi de frykter negative reaksjoner fra sin egen skoleledelse.