– Det som var umulig for noen få år siden, sier industrien nå at de kan levere om få år, sier samferdselsdirektør Erlend Solem i Trøndelag fylkeskommune. Foto: Trøndelag fylkeskommune
– Det som var umulig for noen få år siden, sier industrien nå at de kan levere om få år, sier samferdselsdirektør Erlend Solem i Trøndelag fylkeskommune. Foto: Trøndelag fylkeskommuneTrøndelag fylkeskommune
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Leder pionerprosjekt for utslippsfrie hurtigbåter

Samferdselsdirektør Erlend Solem i Trøndelag leder det som var en «sprø idé» men som kan bli en realitet om få år.

Profil 2

Erlend Solem, samferdselsdirektør i Trøndelag

Juryens begrunnelse:

Han er ansvarlig for et pionerprosjekt hvor Trøndelag og ti andre fylker bruker sin innkjøpsmakt til å få utviklet verdens første utslippsfrie hurtigbåter. De kan bli norsk eksportartikkel og bidra til store klimagasskutt.

Slik stemmer du på Erlend Solem: Send kodeord PROFIL 2 til nr 2377. Hver stemme koster 3 kroner. 

– Det er fantastisk artig å bli nominert for hurtigbåtprosjektet. Det har vært en enorm fornøyelse å være med på dette prosjektet fra første dag. Det som var umulig for noen få år siden, sier industrien nå at de kan levere om få år, sier Solem, som ikke tar æren alene.

Han framhever norsk skipsindustri, som leder an i utviklingen, fylkespolitikerne som våget å støtte et høyrisikoprosjekt, og to unge medarbeidere som kan drøfte avanserte teknologiske spørsmål med leverandørene.

Det Solem og hans folk har gjort, er å invitere norsk og utenlandsk skipsindustri til å finne nullutslippsløsninger for hurtigbåter, gjennom en utviklingskontrakt. 3. september la fem industrigrupper fram sine resultater. Alle konkluderte med at de i løpet av få år kan levere utslippsfrie hurtigbåter, basert på hydrogen eller elektriske batterier.

Nå planlegger en rekke kystfylker å stille krav om utslippsfrie båter når de skal fornye sine hurtigbåtkontrakter. De første blir trolig satt i drift i Vestland i 2024.

Statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Klima- og miljødepartementet har store forventninger til at prosjektet Solem har stått i spissen for, vil bidra til å gjøre dagens mest miljøfiendtlige transportform utslippsfri om få år.

– Dette er et svært spennende prosjekt, som tar sikte på å løse en stor klimautfordring. Norge er fremst i verden på grønn skipsfart, og det ligger et stort potensial i utslippsfrie hurtigbåter, sier han.

Prosjektleder Kirvil Stoltenberg i Miljødirektoratet er glad for at de i 2017 valgte å gi 7,5 millioner kroner i støtte til utviklingskontrakten.

– Vi var veldig usikre på hva den ville gi av resultater. Men resultatene er kjempegode. Det har gitt en skikkelig boost for utviklingen av utslippsfrie løsninger for hurtigbåter.

Rådgiver Lars Fabricius i Trøndelag fylkeskommune sier det hele startet som en «sprø idé» som sjefen hans hadde tro på.

– Erlend er en innflytelsesrik og kreativ person, som ikke er redd for å ta i et tak og som sørger for at ting blir realisert. Han har vært en god ambassadør for prosjektet, sier han.

Dette er de andre kandidatene:

Kandidat 1: Hogne Eidissen,
prosjektleder/rådmann i Senja

Han har klart å samle fire kommuner om en sammenslåing som to av dem var imot, og skapt motivasjon hos politikere, ansatte og innbyggere for å utvikle Senja som ny kommune.  Les mer her:  Har skapt entusiasme for nye Senja

Kandidat 3: Birgit Valla,

psykolog og leder i Stange fram til september

Hun tok initiativet til Stangehjelpa, et lavterskel psykisk helsetilbud som opererer med «én dør inn»-prinsippet. Modellen sprer seg nå til flere kommuner, og andre land er interessert. Les mer her: Stangehjelpa vekker internasjonal interesse

Kandidat 4: Pål Smits,
administrerende direktør for Lindum AS

Han leder et selskap som bidrar til grønn vekst og klimagasskutt ved å finne nye løsninger for et bedre miljø. Selskapet drifter blant annet Den Magiske Fabrikken som produserer biogass til kjøretøy samt biogjødsel til ny matproduksjon. Les mer her: Stadig på jakt etter smarte løsninger for et bedre miljø

Kandidat 5: Ida Pinnerød,
ordfører for Arbeiderpartiet i Bodø

Hun har stått i spissen for at Bodø i september ble valgt til Europeisk kulturhovedstad i 2024, trosset nasjonal og regional motstand og samlet hele landsdelen om den første arktiske kulturhovedstaden. Les mer her: Står støtt i stormen

Kandidat 6: Alf E. Jakobsen,
avgått ordfører i Hammerfest

Han gir seg nå etter 20 år som ordfører med rent flertall bak seg. Han har tatt Hammerfest fra Robek inn i gassalderen og blitt en mektig nasjonal talsperson for hele landsdelens interesser. Les mer her: En talsmann for Nord-Norge

Kandidat 7: Ingvild Vikingsen Skogestad
avdelingsleder på Knappskog skole i Fjell

Hun har vært pådriver for en av landets første heldigitale skoler, hvor hele undervisningen er lagt om. Hun deler erfaringer og inspirerer andre på seminaret skolen inviterer til hvert år. Les mer her: En pådriver for digital skole

Kandidat 8: Alfred Bjørlo
ordfører for Venstre i Eid/Stad

Han har markert seg nasjonalt som en kritisk og optimistisk talsperson for distriktene. Den populære ordføreren gjorde et brakvalg også i nye Stad og er én av to ordførere Venstre har igjen. Les mer her: Slåss for distriktene