Oslo Havn KF er landets største havn, med en bokført verdi på over 5 milliarder kroner. Disse verdiene bør ikke lenger låses i havna, men kunne brukes også til andre formål, mener de politiske lederne for landets storbyer – uavhengig av partitilknytning. Bildet viser det gamle papirlageret på Filipstadkaia i Oslo, som i dag leies ut som rulleskøytehall. Foto: Magnus K. Bjørke
Oslo Havn KF er landets største havn, med en bokført verdi på over 5 milliarder kroner. Disse verdiene bør ikke lenger låses i havna, men kunne brukes også til andre formål, mener de politiske lederne for landets storbyer – uavhengig av partitilknytning. Bildet viser det gamle papirlageret på Filipstadkaia i Oslo, som i dag leies ut som rulleskøytehall. Foto: Magnus K. Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Storbyene ber Stortinget åpne havnekassa

KS' storbynettverk ber Stortinget vedta ny havne- og farvannslov, slik at milliardinntekter fra havnekassa kan brukes til annet enn havneformål.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité skal i dag avgi innstilling til ny havne- og farvannslov. De får et tydelig råd fra de politiske lederne i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bærum, Kristiansand og Tromsø.

Forslag til ny havne- og farvannslov

Hovedmålet med loven er å fremme sjøtransport som transportform. Det foreslås blant annet at:

Kommunen som havneeier på visse vilkår kan ta utbytte fra havnevirksomheten.

Kommunens adgang til å kreve anløpsavgift videreføres under betegnelsen farvannsavgift.

Kommunene får adgang til midlertidig å begrense fartøyers opphold i havn for å unngå eller begrense lokal luftforurensning.

Departementet får adgang til å stille krav til havnedriften for å ivareta hensyn til miljø og sikkerhet.

Fortsatt delt ansvar mellom stat og kommune for framkommelighet i farvannet

Departementet har myndighet til å regulere ferdsel i farvannet, mens kommunen har myndighet til å regulere bruk av fritidsfartøy i eget sjøområde.

Samferdselskomiteen skal avgi sin innstilling til Stortinget 28. mai.

Kilde: Prop. 86 L (2018–2019) Havne- og farvannsloven.