Regjeringen fjernet sang fra den overordnede delen av lærerplanene høsten 2017. Nå vil de legge ytterligere lokk på allsangen i norske klasserom. Foto: Gorm Kallestad/ NTB scanpix.
Regjeringen fjernet sang fra den overordnede delen av lærerplanene høsten 2017. Nå vil de legge ytterligere lokk på allsangen i norske klasserom. Foto: Gorm Kallestad/ NTB scanpix.
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil fjerne sang fra norskfaget

Regjeringen foreslår å fjerne sangen fra det nye norskfaget som skal gjelde fra høsten 2020.

Regjeringen foreslår å fjerne sangen fra det nye norskfaget som skal gjelde fra høsten 2020.

Regjeringen fjernet sang fra den overordnede delen av lærerplanene høsten 2017. Nå vil de legge ytterligere lokk på allsangen i norske klasserom, skriver Framtida.no.

utkastet til nye lærerplaner foreslår regjeringen å fjerne sang fra det nye norskfaget som skal gjelde fra høsten 2020. Det betyr at det kan bli valgfritt for norsklærere i barneskolen om det skal synges i klasserommet eller ikke.

Førsteamanuensis Kari Holdhus ved Høgskulen på Vestlandet mener at fjerning av sangen vil være til skade for barn og unge, og svekke medmenneskelighet og fellesskap i Norge.

Hun får støtte fra Marit Arnstad (Sp) i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, som frykter at det i fremtiden blir helt tilfeldig om elevene lærer seg nasjonale fellessanger som «Ja, vi elsker».

– Hvis sangen blir fjernet helt fra lærerplanen i norsk, så frykter jeg at den forsvinner helt fra norsk skole, sier Marit Arnstad (Sp) i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet understreker at det ikke er meningen at lærerplanen skal være pensumlister med detaljerte skildringer av innholdet i undervisningen.

– Det er lærere som har ansvaret for innholdet og metodene de bruker i undervisningen, og jeg har tillit til at de gjør dette på en god måte.

– Sang skal selvsagt ikke ut av skolen. Med de nye læreplanene er sang fortsatt en del av skolen, i tillegg til at norsklærere har god anledning til å bruke sang som metode. Samtidig har Sp og Arnstad vært opptatt av at det er lærernes ansvar og faglige skjønn som skal avgjøre hvilke metoder og virkemidler som skal brukes i undervisningen, sier Remen.