Frp vil bruke oljemilliarder på å stenge bomstasjoner

Politikk. Et enstemmig Frp-landsmøte støttet Carl I. Hagens forslag om å bruke oljemilliarder på å slette bomstasjonsgjeld. Siv Jensen advarte mot store forventninger.
Carl I. Hagens personlige forslag om å bruke anslagsvis 100 milliarder oljekroner på å stenge landets bomstasjoner fikk full tilslutning på Frps landsmøte søndag. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Fremskrittspartiets landsmøte sluttet seg søndag enstemmig til tidligere Frp-leder Carl I. Hagens personlige forslag om å bruke milliarder av kroner fra overskuddet til det norske oljefondet for å fjerne landets bomstasjoner.

I forslaget viser Hagen til at det fredag ble kjent at oljefondet i første kvartal i år går med 738 milliarder kroner i overskudd. Han foreslo å bruke deler av overskuddet til å slette gjelden på dagens bomfinansierte prosjekter og de planlagte prosjektene.

Disse kostnadene er anslått til å være rundt 100 milliarder kroner, men det hefter usikkerhet rundt anslaget. I forslaget heter det derfor at man skal bruke «det som er nødvendig» for å slette gjelden.

Jensen advarte

Partileder Siv Jensen gikk på talerstolen mot slutten av en lang og engasjert bompengedebatt og fastslo at forslaget til Hagen var god, gammel Frp-politikk, som hun i prinsippet støtter. Hun advarte samtidig partiet om urealistiske forventninger.

– Det er grenser for hva vi får til. Vi må jobbe med de forslagene vi mener er realistiske å få til, sa Jensen, i en henvisning til den velkjente motstanden mot å bruke oljepenger hos enkelte av partiets regjeringspartnere.

– Jeg tror det er helt urealistisk å få de andre partiene med på dette, sier partilederen til NTB etter debatten.

Hagen mener forslaget ikke skaper urealistiske forventninger verken i partiet eller hos velgerne:

– Nei, dette er Frps syn og forslag. Vi legger det sannsynligvis fram for de andre partiene, så får de stemme det ned eller si ja. Men da vet alle at Frp har lansert en grei, enkel løsning, men de andre partiene sa nei, sier Hagen til NTB.

I takt med det økende bompengeopprøret som sprer seg over landet, tror Hagen det kan være mulig å få de andre partiene med på forslaget.

– Vi må si til de andre partiene: Nå er det et opprør i Norge. Se på de gule vestene i Frankrike. Det opprøret vokser også her, vi risikerer å miste et stabilt samfunnssystem, uttalte Hagen under en sesjon om samferdsel lørdag.

Nei til nullvekstmål

Landsmøtet sluttet seg også til en rekke andre forslag for å ta opp kampen mot landets bompengelister, som stjeler mange av Frps velgere.

En ny sjokkmåling i Bergen fredag viste at bompengelisten nå er byens nest største parti.

Partiet vil blant annet ha slutt på at bilistene skal finansiere kollektivtrafikk og sykkelstier, samt skrote dagens mål om null vekst i biltrafikken i byområdene og erstatte det med et rent utslippsmål.

Partiet vil også ha en gjennomgang og justering av dagens byvekstavtaler og vedtatte bompakker for å sikre at de rimeligste løsningene blir valgt.

Samferdselsminister Jon Georg Dale sier han og partiet kommer til å jobbe hardt framover for å få bompengemotstanderne til å vende tilbake til Frp.

I en lekkasje fra revidert nasjonalbudsjett varslet Siv Jensen fredag at regjeringen i år vil bruke 200 millioner kroner på å bygge ned bomstasjoner og betale ut gjeld. Hvilke bomstasjoner som blir bygget ned, vil først bli kjent når revidert budsjett legges fram, sier Dale.

(©NTB)

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.