– Tett oppfølging er nøkkelen, sier Nav-leder Ståle Gabrielsen i Lavangen, som gikk helt til topps på Kommunebaromenteret for sosiale tjenester. Foto: Nav Lavangen
– Tett oppfølging er nøkkelen, sier Nav-leder Ståle Gabrielsen i Lavangen, som gikk helt til topps på Kommunebaromenteret for sosiale tjenester. Foto: Nav Lavangen
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Lavangen er mest sosial

Lavangen gikk til topps på Kommunebarometeret for sosiale tjenester etter et treårig prosjekt for unge sosialhjelpsmottakere.  

– Vi har tatt noen grep som gir resultater. Unge mellom 18 og 25 år har fått en skreddersydd mulighet til å komme seg videre og bli økonomisk selvhjulpne. Det er særlig det siste året at vi ser effekten, sier leder Ståle Gabrielsen ved Nav Lavangen til Kommunal Rapport. 

Barometeret – sosialtjenesten

Dette er målt:

  • Snitt stønadslengde for mottakere av økonomisk sosialhjelp
  • Andel av sosialhjelpsmottakerne som får stønad i mer enn seks måneder
  • Andel med sosialhjelp som hovedinntektskilde
  • Andel som mottar kvalifiseringsstønad
  • Andel av langtidsmottakere som får gjeldsrådgivning
  • Andel innvilgete søknader om kommunal bolig
  • Andel langtidsmottakere med individuell plan
  • Netto driftsutgifter til veiledning og sosialt forebyggende arbeid per mottaker
  • Netto driftsutgifter til kvalifiseringsprogrammet per bruker
  • Utgifter til krisesenter per innbygger

For de tre øverste kriteriene gir lave tall høy score på barometeret, mens det er motsatt på de øvrige kriteriene.