Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) mener byrådet i Oslo bør revurdere å kalle seg byregjering, etter kommunelovutvalgets forslag i dag. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) mener byrådet i Oslo bør revurdere å kalle seg byregjering, etter kommunelovutvalgets forslag i dag. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Nei til byregjering - Raymond gir seg ikke

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo vil ikke endre byregjering-navnet selv om et delt lovutvalg gir råd om det.

Et flertall i kommunelovutvalget vil lovfeste navn på kommunestyre, formannskap, kommuneråd, utvalg og kommunestyrekomiteer. Bystyre og byråd skal også være lov – men ikke byregjering.

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) mener byrådet i Oslo bør ta signalet fra utvalget.  

– Kommunelovutvalget tydeliggjør det som allerede ligger i kommuneloven, om at det heter kommuneråd eller byråd. Så jeg synes det er helt naturlig at byrådet i Oslo gjør en ny vurdering, sier Sanner.

Etter forslag fra byrådet, vedtok det rødgrønne flertallet i bystyret nylig å bytte navn fra byråd til byregjering. Opposisjonen krevde umiddelbart lovlighetskontroll av vedtaket.

Les mer:Kommunelovutvalgets utredning

Kommunelovutvalget

Ble satt ned av den rødgrønne regjeringen 21. juni 2013, for å foreta en helhetlig gjennomgang av kommuneloven for å styrke det kommunale selvstyret.

Overleverte i dag sin 500 sider lange utredning til kommunalminister Jan Tore Sanner (H).

Er et ekspertutvalg med bred kompetanse, og ledes av tidligere fylkesmann i Sogn og Fjordane, Oddvar Flæte.

Ble oppnevnt som følge av Kommunaldepartementets etterkontroll av kommuneloven i forbindelse med at loven var 20 år gammel i august 2012.

Har som ramme at forslaget til ny kommunelov skal være en rammelov for kommunenes virksomhet og bygge på juridisk rammestyring og kommunal organisasjonsfrihet

Avviser navneendring

Byrådelder Raymond Johansen (Ap) avviser Sanners oppfordring.

– Jeg kan ikke se at utvalget har gitt noen tolkning av kommuneloven slik den er i dag, men de har kommet med et råd om hvordan de mener loven bør være i framtiden, og utvalget er delt i dette spørsmålet. At kommunalministeren i dag har flagget sitt syn på forslag til ny kommunelov endrer ikke dagens lovverk, sier Johansen.

Han sier at begrunnelsen for vedtaket i Oslo er å klargjøre skillet mellom de folkevalgte i bystyret og de som har den utøvende politiske ledelse i byregjeringen.

– Vi mener dette gir større klarhet i hvilke roller og ansvar de ulike politiske organene har, og at det vil gi større forståelse for folk hvordan beslutningene i kommunen som fattes.

Mindretall vil ha regjering

Oslo får støtte fra et mindretall på tre i utvalget.

«Betegnelsen var ønsket tatt i bruk i Oslo kommune. Det er etter mindretallets syn uheldig ikke å kunne bruke betegnelsen regjering, som er kjent og innarbeidet, også for kommuner,» mener de.

Argumentasjonen deres er ganske lik Oslo-byrådets: «Betegnelsen byregjering er lettere å forstå og tydeliggjør bedre enn betegnelsen råd innholdet i styreformen.»

Mindretallet består av: Hilde Bjørnå, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø, Osmund Kaldheim, rådmann i Drammen og Trygve Nordby, fagsjef for flyktninger i Oslo kommune.

Parlamentarisme

Utvalget går inn for at kommuner fortsatt skal kunne velge parlamentarisme som styringsform. Bare nåværende Åmot-ordfører Ole Gustav Narud (Sp) vil avvikle ordningen.

– For de aller fleste kommuner vil formannskapsmodellen være det beste. For de største byene kan parlamentarisme være et godt alternativ, sa utvalgsleder Oddvar Flæte da han presenterte utredningen.  

Men utvalget vil ha strengere krav for å innføre parlamentarisme. De anbefaler at vedtak må gjøres med to tredels flertall.  

De foreslår også tiltak for å styrke opposisjonens og kommunestyrets rolle i parlamentarisk styrte kommuner:

  • At kommunerådet minst én gang i halvåret rapporterer til kommunestyret om avgjørelser i saker av prinsipiell betydning, som rådet har avgjort etter delegert myndighet fra kommunestyret.
  • At det lovfestes en rett for kommunestyrerepresentanter til å fremme private forslag, slik de har i Oslo.